Az M30-as drágább az M3-asnál, de olcsóbb az M0-snál

Vágólapra másolva!
November végére elkészül az M3-as új szakasza - jelentette be pénteken a beruházást a kivitelező cég. Az M30-ast, vagyis az M3-ast Miskolccal összekötő autópályát jövő év novemberére fejezik be, fajlagosan sokkal drágábban, mint az M3-ast. A Vegyépszer a technológia és a sajátos terepviszonyok miatt az útépítés relatív olcsóságát igyekezett bizonyítani.
Vágólapra másolva!

Kilométerenként 800 millió forint a különbség. Ennyivel több a fajlagos költsége az M3-astól Miskolcig vezető, épülő autópályának, mint az ugyancsak készülő M3-asnak. A Vegyépszer Rt. és társvállalkozói fontosnak tartják bizonyítani: technológiai okai vannak a különbségnek. A szakmai meghatározás szerint a várost elkerülő sztrádának eleve sajátossága a sok töltés és híd, a Miskolcig vezető M30-as mentén pedig a nagyszámú település és bányató is költségnövelő tényező. Tehát jóval drágább a hagyományos autópályánál, de az M30-as hasonmásának tekinthető M0-snál olcsóbban épül meg. Az ez év november végére elkészülő M3-as új szakasza, illetve a jövő év november 30-ára átadandó M30-as a Vegyépszer Rt.-t és társcégeit arra inspirálta, hogy az építkezés jelen állásáról a nyilvánosságnak is beszámoljanak. Farkas László vezérigazgató-helyettes, a konzorcium vezetője terepszemlével egybekötött tájékoztatón a Magyar Hírlapnak elmondta, hogy az az állítás, amit egy évvel ezelőtt Mezőkövesden, az előző kormány kihelyezett ülésén elmondott a Magyar Fejlesztési Bank akkori vezetője - nincs és nem lesz finanszírozási probléma az M3-as beruházása során -, ma is igaz. Ám hozzátette, hogy fájdalmas, de a cégüknek nincs a későbbiekre vonatkozó új szerződése.

A pénteki, Mezőkövesd és Polgár között, a még épülő autópályán tartott terepszemlét a kivitelező cég vezetői elsősorban a finanszírozásra vonatkozó, többnyire politikai támadások kivédésének szentelték. El is hangzott: a 220 milliárd forintos élő beruházási szerződésükből 82 milliárdot a Széchenyi plusz hozott össze nekik. Azaz további kapcsolódó útépítésekre nyílt módjuk. (A Széchenyi plusz tavaly ősszel született, az előző kormány anticiklikus gazdaságpolitikáját jelentette, illetve állami megrendeléseket, melyekkel egyebek között jövedelmet pumpáltak a gazdaságba.) Az M30-as ebből a szempontból is érdemleges, ugyanakkor itt már nemcsak a terepviszonyok, hanem az igencsak feszes határidők is másmilyen körülményeket jelentenek a kivitelezőknek, mint az M3-as.

"Csabai Lászlóné kontra Kósa Lajos-vitának" nevezik a beruházók, a merre folytatódjon az autópálya politikai kérdést. A pénteki tájékoztatón elhangzott, hogy egyelőre flexibilis csomópontot építenek a kritikus helyen, most még van mód akár az egyik, akár a másik város vágyának kielégítésére. A két megyeszékhely polgármestere nevével fémjelzett politikai vita lezárására legfeljebb két hónap áll rendelkezésre, a kivitelezés akkor jut olyan stádiumba, hogy utána már nem folytatható a flexibilis program: vagy leáll a kivitelezés, vagy nagy költséggel korrigálható csak.

A kivitelezők bizton állították bemutatójukon, hogy minden feltétel adott a novemberi átadáshoz. Július végén a Tiszaújváros és Polgár közötti Tisza-hídon a hídépítő szakma már ünnepelheti az építményt, és tény, hogy már most is át lehet menni a folyó felett száraz lábbal. A vegyépszeresek számára referenciaértékű is a híd, hiszen számos új megoldást alkalmazva csökkentették az építkezés költségeit.

Gergely László

(Magyar Hírlap)