<P class="MsoBodyText" style="MARGIN-RIGHT: -39.75pt; TEXT-ALIGN: justify; tab-stops: 531.6pt">Továb

Vágólapra másolva!
A háztartási kisgépek piaca várhatóan idén is 20 milliárd forint körül alakul, ahogyan a múlt évben is. A GfK Piackutató Intézet felmérései szerint a piac a korábbi fellendülés után negyedik éve stagnál. A kereslet növekedése csupán olyan készülékek iránt várható, amelyekből a háztartások ellátottsága magas. Ilyen többek közt a hajszárító vagy hagyományos porszívó.
Vágólapra másolva!

A GfK hetedik éve végez felmérést az elektromos háztartási kisgépek piacáról, a felnőtt lakosságot fontos szempontokból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével. Az eltelt hét év tükrében megállapítható, hogy a háztartások elektromos kisgépekkel való ellátottságában nem tapasztalható jelentős elmozdulás.Ennek fő okát a kutatók abban látják, hogy a háztartások tartós fogyasztási cikk vásárlásánál inkább a lakásfelszerelési tárgyakat és az autót részesítik előnyben.

Ugyanakkor a háztartások ellátottsága azt mutatja, hogy a napi életvitelhez nem feltétlenül szükséges, inkább kényelmet szolgáló eszközökkel a háztartások 30 százaléknál kisebb része rendelkezik. Például kézi keverő (mixer) a háztartások 28, fritőz 25, kenyérpirító pedig 24 százalékában található.

Legelterjedtebb a száraz porszívó a háztartások 80 százalékában, majd a hajszárító következik 78 és a gőzölős vasaló 56 százalékkal. Figyelemre méltó, hogy a hagyományos porszívóval rendelkező háztartások aránya csökken. A háztartások egy része, immár 9 százaléka ugyanis inkább a korszerűbb takarítógépet használja. Viszont egyes rétegek még száraz porszívóval sem rendelkeznek, és vásárlását sem tervezik a közeljövőben.

Arra a kérdésre, hogy tervezik-e valamilyen új készülék vásárlását, legtöbben a hajszárítót, száraz porszívót, a gőzölős, illetve száraz vasalót említették. Mivel többséget alkotnak azok az új vásárlók, akik már rendelkeznek az adott cikkel, tulajdonképpen a régi eszközök lecserélésében gondolkodnak. Érthetően, hiszen a háztartások jelentős hányadában 6-10 éves és idősebb készülékeket használnak. A száraz vasalók átlagos életkora 15 év, annak következtében, hogy jelentős részüket 1990 előtt vásárolták.

A vásárlások színhelyei közül általában jellemző az elektronikai szaküzletek túlsúlya. Ez leginkább az elektromos olajsütőre és férfi villanyborotvára érvényes. Áruházakban viszonylag sok hagyományos porszívót és gőzölős vasalót vettek. Hipermarketekben vagy C+C áruházakban a takarítógép, női villanyborotva és epilátor figyelemre méltó részét vásárolják.

A háztartások ellátottsági mutatói különböző elektromos háztartási kisgépekkel. A háztartások százalékában.

Készülék

1997

2001

Női villanyborotva

2

2

Férfi villanyborotva

22

18

Epiláló

4

6

Hajszárító

79

78

Gőzölős vasaló

49

56

Száraz vasaló

54

46

Elektromos kávé/teafőző

37

39

Fritőz

28

25

Toaster, kenyérpirító

18

24

Univerzális konyhagép

14

11

Kézi keverő (turmix)

26

28

Botmixer

6

10

Gyümölcscentrifuga

14

12

Száraz porszívó

85

80

Takarítógép

5

9

Forrás: GfK Piackutató Intézet

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Gfk Piackuató Intézet