Új autó-értékesítési szabályozás készül az EU-ban

Vágólapra másolva!
Az Európai Unióban a nagy autógyártók az értékesítési verseny erősödésére számíthatnak, mert az Európai Bizottság az autóeladási rendszer reformját tervezi - vált ismeretessé szerdán Brüsszelben bizottsági forrásból. Az új rendelkezésre vonatkozó javaslat beterjesztése január 30-án várható, és ennek lényege, hogy a jövőben a kereskedők eddigi értékesítési hálózatukon kívül - például az interneten - is megcélozhatnák vásárlóikat.
Vágólapra másolva!

Az unió versenykérdésekben illetékes főbiztosa, Mario Monti a változtatás szükségességét azzal indokolta, hogy a jelenlegi, szeptember 15-én lejáró rendszer - amely az autógyártóknak gépjárműveik kizárólagos értékesítését biztosítja - nem vált be.

Az új szabályozás élénkítené a versenyt a kereskedők között, így az internetes vásárlásoknál is. A kereskedők a jövőben az eddigi értékesítési hálózataikon kívül is fordulhatnának a vevőkhöz, és több autóipari konszern modelljeit kínálhatnák.

Az Európai Unió bizottsága decemberben már előterjesztett egy tanulmányt az értékesítési rendszerről, amely hangsúlyozza, hogy a reform előfeltétele: engedélyezzék a kereskedőknek, hogy ne csak egy-egy gyártó autómárkáit értékesíthessék. A tervek szerint liberalizálni kívánják a szervízszolgáltatásokat, így a vásárlás utáni javításokat is.

Az 1985-ben bevezetett rendszer az Európai Unión belül lehetővé teszi a konszerneknek, hogy az új gépjárműveket kizárólagos értékesítési hálózaton keresztül értékesítsék, és más kereskedőkön keresztül megakadályozzák az eladást. A szisztéma gyakorlatilag fölmenti az egész autóipart a trösztellenes és a piacmegosztást kizáró szabályok alól. A gyártók azzal érvelnek, hogy az eladás után csak így lehet átfogó szervízszolgáltatást nyújtani, és ezért a jelenlegi rendszer meghosszabbítása mellett kardoskodnak.

Monti szerint ez a rendszer nem érte el célját. A gyártók újra és újra áthágják a versenyszabályokat. A brüsszeli bizottság éppen ezért egyebek között a DaimlerChrysler konszernre és a Volkswagen csoportra szabott ki pénzbírságot az elmúlt években. A fogyasztóvédők is változtatásokat sürgetnek, hogy a fokozódó verseny a vevők javát szolgálja.

(MTI)

Ajánlat:

Európai Unió

Autó
(Az Üzleti Negyed rovata)