Átalakuló lízingpiac

Vágólapra másolva!
A magyarországi lízingpiac második legnagyobb szereplője jött létre az ABN Amro Bank és a K&H Bank lízingcégeinek egyesülésével. A K&H Lízingcsoport vezérigazgatója szerint a következő években további komoly változások várhatóak a hazai lízingpiacon.
Vágólapra másolva!

A K&H Lízingcsoport létrejöttével az ország második legnagyobb lízingcége alakult ki, amely ha önálló bankként tevékenykedne, a tizenharmadik legnagyobb pénzintézet lenne az országban. Az új lízingcsoport portfoliója 69 milliárd forint, meglévő szerződéseinek száma 42 788 darab, és idei adózás előtti eredménye várhatóan 660 millió forint lesz. A csoport a jövőben a jelenleginél is fokozottabb üzleti aktivitást szeretne folytatni, és a holding stratégiai célja piacvezető pozíciót szerezni. Tóth Tamás vezérigazgató nem tartja kizártnak, hogy jövőre 55 milliárd forint új kötés szülessen és a lízingcég portfoliója 85-90 milliárd forintra bővüljön, 2003-ra pedig egy stabil, 100-120 milliárd forint körüli portfolió alakuljon ki.

A magyar lízingpiacot átrendező egyesülést követően a legnagyobb szereplő továbbra is az OTP Bank tulajdonában álló Merkantil Bank maradt 25 százalékos részesedéssel. A második helyre azonban előlépett a K&H Lízingcsoport, amely körülbelül a piac 20 százalékát birtokolja. A harmadik helyre esett vissza az Euroleasing Rt. mintegy 15 százalékos részesedésével. A piac 8 százalékát mondhatja magáénak a Budapest Bank tulajdonában álló Budapesti Autófinanszírozási Rt., és 5-5 százalékos részesedéssel bír az Opel Bank, a Porsche Bank és a Raiffeisen Lízing Rt.

A K&H Lízingcsoport vezérigazgatója szerint további jelentős átalakulások várhatók a magyarországi lízingpiacon. A szakember szerint a lízingszolgáltató cégeknek komoly számítástechnikai fejlesztéseket kell elvégezniük, ami csak bizonyos üzemméret esetén éri meg. Ezért hoszszú távon csak 2-3 lízingcég tud versenyben maradni. Tóth Tamás szerint az OTP Bank érdekeltségébe tartozó Merkantil Bank és a K&H Lízingcsoport mellett a CIB Bank, a Raiffeisen Bank és a Budapest Bank lízingcégének, valamint az Euroleasing Rt.-nek van esélye erre. Az egy-egy autómárkát finanszírozó társaságok hosszú távú fennmaradását azonban a szakember kétségesnek tartja.

Tóth Tamás úgy véli, hogy Magyarországon ugyan bővül még a gépjárműlízing piaca, ám ahogy az ország gazdaságának szerkezete közeledik az Európai Unió államainak gazdasági struktúrájához, a termelőeszközök finanszírozása egyre nagyobb szerepet tesz majd ki a hazai lízingpiacon belül. Míg Magyarországon a lízinggel történő finanszírozások 25 százalékát adja a termelőeszközöké, addig Németországban 45 százalék, Nagy-Britanniában 80 százalék ugyanez az arány. Tóth Tamás szerint a következő években átalakul a lízingbe vevők gondolkodása is, azok ugyanis nem tulajdont akarnak majd szerezni, hanem egy bizonyos ideig terjedő használat finanszírozására keresnek majd megoldásokat.

Giczi József

(Népszava)