Újra működik belga légitársaság

Vágólapra másolva!
Egy nappal a szombati kezdés után, vasárnap már teljes sebességre kapcsolt a csődbement Sabena belga légitársaság utóda, a DAT: mintegy 30 európai városba indította el járatait. A munka nélkül maradt mintegy ötezer ember előnyugdíjazása, végkielégítése és jövedelempótló szociális juttatása összesen mintegy 15 milliárd frankba (95 millárd forintba) kerül a költségvetésnek és a különböző állami alapoknak.
Vágólapra másolva!

A DAT-nak vasárnap mintegy harminc európai városba indultak járatai, és keddtől már a légitársaság irodáiban, illetve a jegyeket forgalmazó utazási irodákban is újra lehet jegyet váltani a belga légitársaság gépeire. Addig a brüsszeli városi irodában, a nemzetközi repülőtéren és az internetes honlapon lehet jegyet rendelni a DAT járataira.

Vasárnap délután is tiltakozó tüntetésüket rendezték a brüsszeli repülőtér körül a Sabena alkalmazottai, akik közül mintegy ötezren nem kaptak állásajánlatot az utód DAT-tól. Az 5-10 ezer főre becsült tömegből néhány elkeseredett tüntető megpróbált behatolni a zaventemi repülőtér egyik parkolójába, de a rendőrkordon visszaszorította őket.

A Sabena csődje, a belga gazdaságtörténet legnagyobb vállalati összeomlása nagy hullámokat ver a parlamentben is. Mivel a képviselők többsége vizsgálóbizottság felállítását követeli az állami vállalat felszámolása okainak tisztázására, várhatólag napokon belül megalakul a bizottság. A vizsgálattól egyebek között azt várják, hogy vonja le a tanulságokat az állami vállalatok kezelésére vonatkozóan, állapítsa meg a kormány felelősségét és a szövetségi parlament, a királyi udvar és a társtulajdonos Swissair szerepét a bukásban.

A Sabena bukásának szociális kiadásai kolosszálisak. Az előnyugdíjazások, a végkielégítések, a jövedelempótló szociális juttatások a költségvetésnek és a különböző állami alapoknak összesen mintegy 15 milliárd frankba (95 millárd forint) kerülnek, vagyis kétszer annyiba, mint amennyit a nagyvállalatok és pénzintézetek összeadtak az utód légitársaság elindításához. Rik Daems, az állami vállalatok minisztere szerint az elbocsátott Sabena alkalmazottak kilenctizede nagyobb járandóságokra számíthat, mint az átlagos vállalati csődök közben elbocsátott dolgozók. A szakszervezetek azonban így sem elégedettek: ezt nemcsak a tüntetések mutatják, hanem az is, hogy egyelőre nem írták alá a szociális ellátások programját.

(MTI)

Ajánlat:

Sabena

Korábban:

A Sabena a légiforgalmi válság első igazi áldozata
(2001. november 7.)