Növekszik az internet szerepe az ingatlanforgalmazásban

Vágólapra másolva!
Egyre több ingatlanközvetítő és magánember hirdet eladó lakásokat az interneten, a világháló használata az ingatlanpiaci szereplők körében is rohamosan terjed. Az adatbázisok nagy része ellenőrizetlenül és egymástól függetlenül működik. Gyakori, hogy a hálón ajánlott épületek csak vevőcsalogatók, s a valóságban nem léteznek.
Vágólapra másolva!

Az internethasználat rohamosan terjed az ingatlanközvetítők körében - állítja Szekeres Zoltán, a Magyar Ingatlan Szövetség főtitkára. A szövetség tagjai különböző mértékben veszik igénybe az internet nyújtotta lehetőségeket. Többségük csak hirdetési felületként használja a hálót, de sokan csatlakoznak az irodák kínálatát összefogó adatbázisokhoz és egyre nagyobb számban jelennek meg tagjaink saját honlappal is - tette hozzá a főtitkár. Egy belső használatra készített felmérésből kiderült, a szövetség tagjainak körülbelül fele rendelkezik még csak internetes megjelenéssel. A tavalyi üzletkötéseknek mindössze 5 százalékában találtak rá az irodák a vevőkre az internet segítségével. Szekeres szerint a magas otthoni telefon- és internetdíjak, valamint a hagyományok miatt nem terjed el nagyobb mértékben ez az új kapcsolatteremtési forma.

Mészáros Dávid, az ingatlan.com ügyvezetője ezt másképp látja. Szerinte az internet ugyan kizárólagos média sosem lesz, de már ma is kiválóan alkalmas bizonyos (gazdagabb, jobban képzett) célközönség elérésére. Ugyanakkor általánosságban egyetért azzal, hogy egyelőre kevesen használják az internetet. Hozzátette: helyzetüket nehezíti, hogy az egész ingatlanpiac nagyon kicsi, ráadásul Magyarországon alacsony az ingatlanmobilitás, azaz az emberek életük során sokkal kevesebbszer váltanak lakást, mint a nyugat-európaiak. Az ingatlan.com szolgáltatóként működik, 200 ingatlankereskedő kínálatát jelenteti meg a weben, jelenleg 8000 hirdetés szerepel az adatbázisukban. Az oldalt havonta átlag 200 ezerszer töltik le, ez körülbelül 20 000 látogatót jelent. Az ingatlan.comon (a többi hasonló oldallal megegyezően) ingyenes az apróhirdetés, a fényképes megjelenésért azonban fizetni kell. A cég az oldalon elhelyezett reklámcsíkok eladásából tartja fenn magát, a befolyó pénzt azonban ma még szinte teljes egészében visszaforgatják, és főként szoftverfejlesztésre költik.

A Origo Ingatlanbörze Egyesülés (Origoingatlan) 170 iroda kínálatát fogja össze, adatbázisukban jelenleg 12 ezer cím szerepel, 370 milliárd forintos összkínálati értékkel. Az Origoingatlan.hu internetes oldalt is működtető Dunaholding Informatikai Stúdió ügyvezető igazgatójától, Kratzl Gábortól megtudtuk: hat éve foglalkoznak az ingatlankereskedők kínálatának összehangolásával. Az egyes irodák naponta csatlakozhatnak egy zárt rendszerre, ahonnan az összes többi iroda ajánlatait letölthetik. Így, ha nem rendelkeznek egy adott típusú lakással kínálhatják a partnerirodák címeit is. Amennyiben az üzlet létrejön részesedik az "ajánló" iroda is a közvetítői díjból. Négy éve határoztak úgy, hogy a kínálat egy részét felrakják az internetre. Kratzl Gábor szerint az internetes adatbázisok legnagyobb hátránya a megbízhatatlanság, ezért az Origoingatlan kidolgozott egy működési és etikai szabályzatot, mely szerint az ingatlanközvetítők felelősséggel rendelkeznek az általuk feltöltött címekért. A cégvezető szerint a február óta pangó ingatlanpiac sok vállalkozást és irodát vonzott "utolsó reményként" az internetre, így rengeteg ellenőrizetlen tartalom került fel. A jelenlegi helyzet kaotikus, a jövő évtől a szakember az internetes ingatlanpiac konszolidálódását várja. Valószínű, hogy csak egy-két ellenőrzött céges adatbázis, és további néhány lakossági hirdetési fórum fog megmaradni a kicsiny magyar piacon - tette hozzá.

Gyakori, hogy az ingatlanirodák alacsony árú, jó adottságokkal rendelkező vevőcsalogató, valójában sosem létezett lakásokat kínálnak - mondta el a Népszavának Suhajda Endre, az Express ingatlanért felelős igazgatóhelyettese. Az Express egyaránt jelen van a nyomtatott és az on-line hirdetési piacon. Tapasztalataik szerint az internetes verzión jelenik meg több álhirdetés, mivel ott nem kell a hirdetési keret határaival számolni. Megtudtuk: az Express on-line adatbázisában ma 34 ezer ingatlan szerepel, mely tartalmazza a napi 4000 nyomtatott hirdetést is. Suhajda az on-line piacról elmondta: nagyon nagy a cégek adatbázisai közötti átfedés, ugyanis az élelmes kereskedők megragadnak minden ingyenes lehetőséget, így nem csak egy helyre teszik fel az eladó lakásokat. Az internetes ingatlanpiac az elmúlt évben többszörösére nőtt, fejlesztők több egymástól független adatbázist hoztak létre. Suhajda Endre szerint egy az egész piacot szabályozó megállapodásra lenne szükség. Abban az esetben ugyanis, ha az internetes adatbázisok "összefésülhetőek" lennének, a kínálat is sokkal áttekinthetőbbé válna.

Kollányi Bence

(NÉPSZAVA)