Lebontják a sztrádakapukat

Vágólapra másolva!
A Népszava értesülései szerint rövidesen megkezdődik az M3-as és az M1-es autópályán lévő fizetőkapuk bontása. A "bódékat" a későbbiekben a határállomásokon építik majd ismét fel. Az építmények "áttelepítése" a közlekedési tárca szerint "csupán" néhány százmillió forintba kerül. Egyes szakértők viszont 1,5-2 milliárd forintra becsülik a "kapumentesítés" költségeit.
Vágólapra másolva!

A Népszava információi szerint hamarosan megkezdődik az M1-es és az M3-as autópályán lévő fizetőkapuk lebontása. A "kapumentesítésről" szóló kormányhatározat már megszületett, a döntés kihirdetésére azonban még nem került sor. A létesítményeket a tervek szerint "újrahasznosítják". A pályákról eltávolított kapukat a határállomásokon építik ismét fel. Az "áttelepítés" költségei a közlekedési tárca szerint "csupán" néhány százmillió forintra tehetőek. Egyes szakemberek viszont azt állítják: a kapuk bontásával és újjáépítésével járó kiadások elérik az 1,5-2 milliárd forintot.

A két pályán összesen 60 kapu épült, az épületek értéke több milliárd forint. (Az M5-ös pályát üzemeltető társaság nem állami tulajdonú, így ott maradnak a kapuk.) Az M3-as sztrádán lévő 38 építmény elkészítése a hozzájuk tartozó infrastruktúrával együtt - 1998-as áron - csaknem hárommilliárd forintba került, míg az M1-es Győr és Hegyeshalom közötti szakaszán kialakított, 22 le- és felhajtósáv mellé telepített létesítmények megépítése hozzávetőleg kétmilliárd forint ráfordítást igényelt. Így a fizetőkapuk építése és lebontása - szakértői becslések szerint - összesen csaknem hét- milliárd forint kiadást jelent. (Ez az összeg megközelítőleg hét kilométernyi új autópálya megépítésére lett volna elegendő.) Úgy tudjuk: még nem tisztázódott az "áttelepítés" minden mozzanata.

A lap információi szerint jelenleg arról zajlik a vita, hogy az "áthelyezésben" érintett belügyi tárca vagy a közlekedési minisztérium fedezze-e a kapuk leszerelésének és újbóli felállításának a költségeit. Emellett az sem dőlt még el, hogy melyik szervezet szakemberei végezzék el a kivitelezési munkálatokat. Mint ahogyan még arról is folyik az egyeztetés, hogy a pályák mellett futó, a kapukhoz csatlakoztatott informatikai infrastruktúrát a jövőben melyik szervezet milyen célokra hasznosíthatja. Az azonban értesüléseink szerint már bizonyos, hogy a kapuknak az év végéig "el kell tűnniük" a sztrádákról.

Mint azt Népszava megírta: az épületek elbontása nem idén tavasszal került először szóba. (A közlekedési tárca áprilisban készítette el a fizetőkapuk bontására vonatkozó kormányhatározat alapjául szolgáló előterjesztést.) Emlékezetes: Orbán Viktor kormányfő nem sokkal a választások után, még 1998-ban kijelentette: a kapuk nem az autópályákra, hanem a futballpályákra valók. (Ekkor még be sem fejeződött az M3-ason lévő ellenőrzőpontok építése.) A létesítmények elbontására azonban - tekintettel a "beruházás" már akkor is másfél milliárd forintra becsült költségére - forráshiány miatt nem került sor. (A lap úgy tudja: a "kapumentesítést" költségessége miatt a közlekedési tárca korábbi vezetése sem támogatta.)

Illés József

(Népszava)

Korábban:

Jövőre ingyenesek lesznek az autópályák?
(2001. április 4.)