Csökken a sör népszerűsége

Vágólapra másolva!
Egyre ritkábban és egyre kevesebb sört fogyasztanak Magyarországon - áll a GfK hétfőn nyilvánosságra került piaci elemzésében. Ezzel szemben az ásványvíz egyre népszerűbb: 12 év alatt megduplázódott azok száma, akik különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet, ami így a legnépszerűbb üdítő lett. A felmérés az üditőital-piac értékét a tavalyi 10 milliárd után idén 80 milliárd forintosra becsülte.
Vágólapra másolva!

A felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 ember személyes megkérdezésével végzett GfK-felmérés szerint 12 év alatt megduplázódott azok száma, akik különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet, amely így a legnépszerűbb ital lett: 1989-ben a válaszadók 29 százaléka ivott szívesen ásványvizet, míg idén ez az arány 61 százalékos. A listán - 60 százalékos mutatóval - a gyümölcslevek szerepelnek a második helyen.

Az ásványvíz mellett továbbra is közkedvelt ital a szóda, amit a megkérdezettek 52 százaléka fogyaszt rendszeresen. Hasonló a szénsavas üdítőitalok kedvelőinek aránya: ez a mutató 12 év alatt 25 százalékkal nőtt. Szörpöket a vásárlók 40 százaléka iszik szívesen, átlagosan 1,5 naponta. A különösen kedvelt italok közé a válaszadók 30 százaléka sorolja a sört, amit 12 éve még a fogyasztók 34 százaléka ivott szívesen.

A felmérés szerint egy magyar felnőtt hetente átlagosan 2,7 napon fogyaszt ásványvizet, és majdnem ugyanannyiszor szódát. Gyümölcslét is gyakran iszunk ugyan, de keveset: hetente átlagosan 1,9-szer. Nőtt a szénsavas üdítők fogyasztási gyakorisága is: idén hetente 1,7 napon fogyasztunk ilyen italokat. A kutatás szerint a sörivás gyakorisága egyenletesen csökken: míg 12 évvel ezelőtt hetenként 1,2 napon, addig most mindössze 0,5 napon fogyasztunk sört.

A változásokat a kutatóintézet elsősorban új divatok megjelenésével és a háztartások költési szerkezetének módosulásával indokolja.

A GfK adatai szerint tavaly a háztartások sörre 36,8 milliárd forintot, szénsavas üdítőitalra 23,6 milliárdot, gyümölcslére 17,7 milliárdot, ásványvízre pedig 13,3 milliárdot költöttek. Így összesen több mint 100 milliárd forintos volt az üdítőital-piac, ami az intézet szerint többek között a tavalyi forró nyár következménye. Ha az idei első négy hónap trendjei folytatódnak, akkor 2001-ben a magyarországi háztartások szomjoltó italokra 80 milliárd forintot költenek.

Szomjoltó italok kedveltsége (%)

Ital

1989

2001

Szénsavas üdítőital

39

51

Ásványvíz

29

61

Gyümölcslé

63

60

Szörp

Nincs adat

41

Szódavíz

Nincs adat

52

Sör

34

30

(Forrás: GfK)

Szomjoltó italok fogyasztásának heti gyakorisága (nap)

Ital

1989

2001

Szénsavas üdítőital

1,3

1,7

Ásványvíz

1,4

2,7

Gyümölcslé

2,4

1,9

Szörp

Nincs adat

1,5

Szódavíz

Nincs adat

2,6

Sör

1,2

0,5

(Forrás: GfK)

(Üzleti Negyed)

Ajánlat: