Tizenöt éven belül csak öt mobilszolgáltató marad Európában

Vágólapra másolva!
A Forrester Research által 26 európai mobilszolgáltató szakértőinek megkérdezésével készített elemzés szerint 2015-re az európai mobilhálózatok öt nagy cég ellenőrzése alá kerülnek. A kisebb vállalatok számára létkérdés a nagyobbakkal való egyesülés vagy a teljes beolvadás, mert a harmadik generációs (UMTS) mobilhálózatokra költött hatalmas összegek legkorábban 2013-ban térülnek meg.
Vágólapra másolva!

Az elemzésből kiderül, hogy a második generációs mobiltelefonok piaca rövid időn belül telítődik és a néhány új piaci szereplő megjelenésével egy kemény árháború veheti kezdetét. Az új hálózatok kiépítésére és üzemeltetésére fordított összegek pedig a működési profit jelentős csökkenését okozhatják a vállalatoknál.

A jelenlegi piacok telítettségére jó példa, hogy például az Egyesült Királyságban a potenciális vásárlóréteg háromnegyedének van mobiltelefonja, a Forrester elemzése szerint ugyanakkor 80 százaléknál nagyobb telítettséget képtelenség megvalósítani.

A Forrester vélemény szerint a sikeresen fejlődő öt vállalat a brit Vodafone-csoport, a Deutsche Telekom mobilrészlege a T-Mobil, a France Telecom Orange leányvállalata, illetve a BT Cellnet lehet. Az ötödik lehetséges befutó a holland Royal KPN, a spanyol Telefónica, a Telecom Italia és a japán DoCoMo cégek közül kerülhet ki - vélik az elemzés készítői.

A kisebb piacokon - például Norvégiában és Svédországban - jelenlévő domináns szolgáltatók kénytelenek lesznek közelebbi kapcsolatba kerülni ezekkel a nagy vállalatokkal legkésőbb 2008 körül. Az egyesülések végeredményeként pedig az európai piacon várhatóan nem marad valódi független szolgáltató.

Az elemzés szerint egyébként az európai mobilszolgáltatók többsége 2007 után jelentős működési veszteségeket szenved majd el, sőt a piacra újonnan bekerült vállalatok közül néhány - elsősorban amelyek tavaly UMTS engedélyekhez jutottak - nem is érik meg ezt az időpontot. A működési nyereség 2003 után folyamatos csökkenésnek indul, míg 2007 után a veszteséges zónába ér.

Az elemzés kimutatja 2000 és 2005 között a cégek egy felhasználóra eső évi átlagos árbevétele várhatóan mintegy 15 százalékkal csökken és 416 eurót tesz ki. A hang- és szöveges üzenetek terén még nagyobb lehet a csökkenés, ugyanis itt 36 százalékos csökkenésre számítanak.

Szakértők egyébként megegyeznek abban, hogy a mobiltelefonok egy része olyan emberek kezében van - például gyerekek vagy idősek - akik a szolgáltatók számára nem elegendő gyakorisággal használják készülékeiket, így az árak csökkentését hosszú távon nem lehet finanszírozni.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Forrester Research

Korábban:

Megérkezett a mobilgeneráció
(2001. május 11.)