További koncentráció várható Európában is a kiskereskedelem terén

Vágólapra másolva!
Folytatódik a kiskereskedelem, azon belül is a napi fogyasztási cikkek kereskedelmének koncentrációja a jövőben Magyarországon és Európában is - fogalmazták meg a GfK Piackutató Intézet pénteki budapesti konferenciájának előadói.
Vágólapra másolva!

Peter Damisch, az osztrák Fessel-GfK Piackutató Intézet cégvezetője elmondta, hogy az öt legnagyobb élelmiszerkereskedelmi vállalat az összes forgalomból Ausztriában már 90 százalékkal részesedik. Magyarországon ez az arány még csak 51 százalékos. Az osztrák élelmiszer-kiskereskedelemben 30 évvel ezelőtt 22 nagy és közepes kiskereskedelmi vállalat működött, számuk napjainkra 5-re csökkent. Peter Damisch hasonló trenddel számol Magyarországon is.

Úgy vélte, hogy az ország uniós csatlakozását követően több élelmiszeripari cég települ ide a viszonylag olcsó munkaerő miatt. Ugyanakkor a termékek importja megnő, és a szélesedő kínálat fokozza a nyomást a fogyasztói árak csökkentése irányában.

Az osztrák piackutató szerint az még nem dőlt el, hogy a magyar kereskedelem inkább a több szolgáltatást, magasabb minőséget nyújtó angolszász irányba fejlődik vagy inkább a kimondottan ár- és diszkontorientált német példát követi.

Horváth Annamária, a GfK Hungária cégvezetője a magyar vásárlói szokásokat ismertetve elmondta, hogy a háztartások átlagosan naponta egyszer vásárolnak élelmiszert vagy háztartási vegyiárut, és a kutatások szerint alkalmanként 1.060 forintot költenek.

A GfK felmérései azt mutatják, hogy az élelmiszervásárlások 71 százaléka déli tizenkét óráig lebonyolódik, s a forgalom 64 százaléka délelőtt realizálódik. A délutáni-esti bevásárlás leginkább a hipermarketekre, C+C áruházakra és diszkontokra jellemző.

A mintegy 1550 milliárd forintos forgalmú élelmiszerkereskedelemből egyre nagyobb piacrészt tudhatnak magukénak a hipermarketek. A GfK felmérései szerint ebben a bolttípusban a vásárlók alkalmanként 3.070 forintot hagynak ott, vagyis az átlagos érték háromszorosát. Ezzel szemben az önálló kis boltokban mindössze 770 forintot költenek.

A hipermarketek a napi fogyasztási cikkek forgalmából az idén januárban 16 százalékkal részesedtek, míg egy évvel korábban 10, két évvel ezelőtt pedig 8 százalékkal.

A GfK felmérései szerint az idén januárban a szupermarketek 15 százalékkal, a diszkont láncok 16 százalékkal, a C+C áruházak 5 százalékkal, az önálló kis boltok 31 százalékkal részesedtek a forgalomból.

Bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából (százalékban)

Bolttípus

1995. január

1996. január

1997. január

1998. január

1999. január

2000. január

2001. január

Áruház

5

4

-

-

-

-

-

Hipermarket

-

-

1

4

8

10

16

Szupermarket

17

18

20

17

16

16

15

Diszkont lánc

17

16

15

19

18

16

16

C+C áruház

-

-

4

6

7

6

5

Önálló kis bolt

42

37

35

32

31

31

31

Önálló kis diszkont

-

8

11

10

8

6

4

Piac, utcai árus

5

4

3

3

3

1

1

Egyéb

14

13

11

9

9

14

12

Megjegyzés: 1995-ben az önálló kis boltokat és kis diszkontokat együtt mérték.

Forrás: GfK Piackutató Intézet

(Üzleti Negyed)