<P>Tavaly kevesebb tejet fogyasztottunk mint 1999-ben</P>

Vágólapra másolva!
Egy magyar felnőtt hetenként átlagosan csak hatszor fogyaszt tejet vagy tejtartalmú italokat, valamivel kevesebbszer, mint 1999-ben. Ugyanakkor folyadékot összesen 56-szor veszünk magunkhoz egy héten - derül ki a Gfk Hungária Piackutató Intézet italfogyasztási szokásokról készült felméréséből. A legkedveltebb a friss zacskós tej, amelyet a magánházaknál árusított kimért tej követ. Budapesten népszerűbb a dobozos és a flakonos kiszerelésben kapható tej.
Vágólapra másolva!

A teljes 15 évesnél idősebb lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével készült felmérésből, hogy a tejet és tejes italokat a nők valamivel gyakrabban fogyasztják, mint a férfiak.

Életkor szerint az átlagot meghaladó mértékű fogyasztók a 15-18 évesek és 65-nél idősebbek. Egy másik vizsgálatból azonban kiderül, hogy ennél a termékkategóriánál a legfiatalabb korosztály is fontos szerepet játszik. Hiszen amíg a magyar háztartások 31 százalékában él 14 éven aluli gyerek, addig a tejet vásárló háztartások 37 százaléka jut rájuk. Legalább hárman vagy többen élnek ugyanis a hazai háztartások 48 százalékában, de a tejvásárlók közt már 58 százalék az arányuk.

A fogyasztási szokások mellett a vásárlási szokások is igazolják a fogyasztás ritkulását. Tavaly ugyanis a háztartások három százalékkal kevesebb tejet vásároltak, mint egy évvel korábban. Így az összes otthoni fogyasztás 496 millió liter, amiért közel 54 milliárd forintot fizettünk ki.

Figyelemre méltó, hogy amíg az első félévben növekedett a fogyasztás, addig a második félévben csökkenés következett be. Ennek valószínűleg a tej drágulása az oka. A forgalom értéke ugyanis már növekvő tendenciát jelez, mégpedig az inflációt meghaladó mértékben, 14 százalékkal. Így a tej azon kevés élelmiszer közé tartozik, amelynek ára reálértékben is nőtt tavaly.

A felmérés szerint az elmúlt évben a háztartások 96 százaléka vásárolt tejet legalább egyszer. Országosan legkedveltebb a friss zacskós tej, amely 38 százalékkal részesedik a vásárolt mennyiségből. Utána a - főleg magánházaknál folytatott - kimért értékesítés következik, majd a dobozos friss, aztán a tartós, végül pedig a féltartós és flakonos kiszerelésű friss tej zárja a sort.

A megelőző évhez képest annyi a változás, hogy a flakonok megjelenése nyomán kis mértékben csökkent a zacskós és dobozos friss tej aránya, és valamelyest javított pozícióján a tartós tej is.

Regionálisan érdekes eltérések mutatkoznak a tej vásárlásában. A fővárosban például - eltérően az országos megoszlástól - legnagyobb mennyiségben dobozos friss tejet vesznek, és elenyésző a háznál történő beszerzés aránya. A kimért tej viszont kiugróan elterjedt a délkeleti megyékben, illetve az 5000 lakosnál kisebb falvakban.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK Hungária Piackutató Intézet