Az interneten keresztül lebonyolított vállalatközi forgalom (B2B) 21 milliárd forintot tett ki tavaly, míg az elektronikus kiskereskedelem, a B2C értékesítés 1,1 milliárd forint árbevételt ért el, ami a teljes 2000 évi kiskereskedelmi forgalom 0,02 százaléka - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. felméréséből.
A GKI a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve negyedévente vizsgálja az internet használati szokásokat, a magyar elektronikus gazdaság fejlődését.
Az első negyedéves felmérés eredményei szerint a magyar internetes kiskereskedelem 1-2 éves lemaradásban van Nyugat-Európához, és 4-5 éves késésben az Egyesült Államokhoz képest.
A felmérés eredményeit egy indexben, a GKI-Webigen internet-gazdasági indexben összegzik, amely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti.
Az index meghatározásához az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulását, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatását és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználását kellett megismerni.
Az idei év első negyedévében a GKI-Webigen internet-gazdasági indexének értéke 12,0 volt. Az index komoly eltéréseket mutatott az egyes részpiacokon: a közép- és nagyvállalatoknál 6,8, a kereskedelemben 7,3, a turizmusban 8,2, a pénzügyi szektorban pedig 25,6 lett a mutató.
A kutatók értékelése szerint a közeljövőben a pénzügyi piacok szereplői lesznek a legaktívabbak az internet-gazdaságban, míg a három másik szegmens egyelőre inkább várakozó álláspontra helyezkedik.
A felmérés során főként az ipar, az építőipar és a gazdasági szolgáltatások területén működő 400 közép- és nagyvállalatot kérdeztek meg internet használati szokásaikról. A felkeresett társaságok 1999-es árbevételük alapján 17 százalékban reprezentálják a vizsgált ágazatokat.
A válaszadó cégeknek egyelőre csak kis része, 16 százaléka foglalkozik az internettel és annak üzleti lehetőségeivel a vállalati stratégia szintjén, de közel 50 százalékuk a cég internetes stratégiájának kidolgozását a következő 1-2 év feladatai között említi.
A felmérés szerint az internetes üzleti alkalmazások elsősorban a vevői kapcsolattartás területén terjedtek el, a beszállítói kapcsolattartás és a marketing internetes formáját a vállalatok kisebb része használja. Az internetes üzleti alkalmazások közül a legkevesebben egyelőre az online logisztika és adminisztráció biztosította lehetőséggel élnek.
A kutatók szerint a vállalatok mintegy hatoda már vásárolt elektronikus piactéren, a vásárlást tervezők 26 százalékos aránya viszont arra utal, hogy jelentős az érdeklődés a virtuális beszerzési forma iránt.
Az internetes reklámra fordított összeg átlagosan a reklámköltségvetések 2 százalékát tette ki 2000-ben, ez a felmérés szerint az idén némileg emelkedik. Az elektronikus aláírás bevezetésétől a vállalatok mérsékelt pozitív hatást várnak üzletmenetükre nézve.
Közepesen elégedettek a cégek a rendelkezésükre álló IT szakemberek létszámával. A többség idén az informatikai területen alkalmazottak számának növelését tervezi, a bővítés átlagos arányát 12 százalékra prognosztizálják.
(MTI)
Ajánlat: