<P>Nem élt vissza erőfölényével a Győr-Hegyeshalom autópálya volt üzemeltetője</P>

Vágólapra másolva!
A Legfelsőbb Bíróság szerdai ítélete szerint az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. nem élt vissza gazdasági erőfölényével az M1-es autópálya Győr és Hegyeshalom közötti szakaszára kivetett útdíj megállapításakor.
Vágólapra másolva!

Bauer Jánosné tanácselnök bíró szerdán közölte: a Legfelsőbb Bíróság (LB) egyúttal megváltoztatta az első fokon eljáró Fővárosi Bíróság 1998-ban hozott, ezzel ellentétes döntését, így a felperes Magyar Autóklub (MAK) beadványát elutasította.

Az LB indoklása szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1996-ban ez ügyben lefolytatott versenyfelügyeleti eljárása szakmailag jogszerű volt, ezért az LB annak csak eljárásjogi vonatkozását vette górcső alá.

A bírónő emlékeztetett arra, hogy a 2001. február 7-i legfelsőbb bírósági tárgyaláson az alperes GVH képviselője kérte a bíróságot, hogy az elsőfokú bírósági döntést megalapozó Illés Mária jogi szakértő véleményét ne vegye figyelembe. Érvelésük szerint a jogi szakértő Bodócsi András, a versenybíró felesége, ami eljárásjogilag kizáró ok. Ennek a kérésnek az LB helyt adott.

Az LB ítélete rámutat: az M1-es autópálya Győr és Hegyeshalom közötti szakaszával párhuzamosan haladó régi 10-es út az autópálya helyettesítő útjának minősül. Ezt alátámasztja az a tény is, hogy az autósok mintegy fele azt választotta. Bár az ELMKA az M1-es autópálya vonatkozásában ennek ellenére erőfölényes helyzetben volt, de az LB szerint ez nem merítette ki az általuk nyújtott szolgáltatás és az útdíj közötti aránytalanul nagy értékkülönbség tényét.

Az LB indoklásából az is kiderül, hogy az útdíj nem hatósági ár, így nem vehető ki a versenytörvény hatálya alól.

Kovács Kázmér, a MAK jogi képviselője az ítélethirdetés után elmondta: nem valószínű, hogy az LB ítélete ellen felülvizsgálati kérelmet nyújtanak be. Egyúttal üdvözölte, hogy a Gazdasági Versenyhivatal után az LB is elképzelhetőnek tartja a koncessziós szerződések versenyjogi felülvizsgálatát.

(MTI)

Ajánlat: