<P>Budapest-Bukarest autópálya: vita a nyomvonalról</P>

Vágólapra másolva!
A Budapestet Bukaresttel összekötő autópálya romániai szakasza nem érinti majd Kolozsvárt, az útvonal Nagylak, Arad és Nagyszeben lesz - jelentette ki Sorin Bota, a román közmunkaügyi, szállítási és lakásügyi minisztérium államtitkára.
Vágólapra másolva!

A kolozsvári Szabadság nevű lap beszámolója szerint Bota "komoly szándékot nélkülöző, afféle politikai nyilatkozatnak" minősítette azt, hogy Németh Zsolt magyar külügyi államtitkár a közelmúltban tett romániai látogatása során kijelentette: a magyar állam hajlandó lenne támogatni a Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó autópálya felépítését.

Helsinkiben négy évvel ezelőtt határozták meg az Európát átszelő közlekedési folyósok útvonalát. Ha a magyar fél valóban érdekelt lett volna a Budapest-Kolozsvár-Bukarest autópálya felépítésében, a finn fővárosban tartott értekezlet során nyomást gyakorolt volna annak érdekében, hogy a 4. számú páneurópai közlekedési folyosó nyomvonalaként ezt, és ne a másik változatot fogadják el - mondta Sorin Bota, majd hozzátette: a magyar félnek nem a Budapest-Szeged, hanem a Budapest-Debrecen utat kellett volna kiépítenie. A román félnek semmi ellenvetése nincs, hogy Magyarország támogassa Kolozsváron áthaladó autópálya felépítését.

A román sajtó két évvel ezelőtt a román diplomácia nagy ívű sikereként tálalta, hogy Romániának sikerült "lesöpörnie az asztalról" a magyar javaslatot, miszerint módosítanák a 4. számú közlekedési folyosó vonalát. Így az nem a román fél részéről eredetileg javasolt nyomvonalon, hanem Kolozsvár-Brassó irányába haladna. Erről most nem tett említést az államtitkár.

Román részről a magyar javaslat elutasítása mellett akkor egyebek között azzal érveltek, hogy Bukarest és Pitesti között már autópálya van, Pitesti és Ramnicu Valcea között pedig már nekiláttak az autópálya építéséhez szükséges előkészületeknek. Ezek az érvek azonban a tavaly decemberi román kormányváltás után azonnal érvényüket vesztették. Az új közlekedési miniszter szerint a nyomvonalat módosítani kell, de csak Nagyszeben után. Miron Mitrea szállítási miniszter javasolta, hogy a 4-es számú folyosó ne az Olt, hanem a Prahova völgyén haladjon át, mivel az gazdaságosabb. Ebben az esetben úgynevezett expressz utat kellene építeni Nagyszeben és Brassó között, amely összekötné a csíkszeredai és az aradi útvonalat is - közölte Kolozsváron a román közlekedési államtitkár.

(MTI)

Korábban:

Budapest-Rijeka autópálya 2008-ban
( 2001 március 2.)

Román autópálya a magyar határtól
( 2001 január 29.)