A GfK Piackutató Intézet 2000. decemberben, a felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezése alapján végzett felmérésében megállapítja: az átlagot meghaladó mértékben tesznek félre a diplomások, havi 100 ezer forintnál nagyobb nettó jövedelmű háztartásban élők, 49 évesnél idősebbek és 50 ezer lakosnál népesebb városokban élők.
A kutatás szerint a megkérdezettek 45 százaléka rendelkezik valamilyen megtakarítással. A válaszadók érdekes módon oszlanak meg a spórolás különböző céljai szempontjából; különösen életkor szerint nagyok az eltérések abban, hogy ki, mire gyűjt. A legfiatalabb, 15-19 éves korosztály fő motívuma az üdülés, utazás; ezt a célt az ő körükben háromszor annyian nevezték meg, mint a megkérdezettek átlaga. A lakásra való megtakarítás kimondottan az utánuk következő korosztályra jellemző: a 20-29 évesek háromszor, a 30-39 évesek kétszer annyian nevezték meg ezt a célt, mint az országos átlag. A 30-49 éves korosztály a gyerekek jövőjére takarékoskodik az átlagot jóval meghaladó mértékben. A váratlan kiadások azért kerültek országosan az első helyre, mert ez a megtakarítási célja az 50-59 évesek közel felének, és az 59 évesnél idősebbek kétharmadának.
A megtakarítók egyharmada még mindig a készpénzt részesíti előnyben, kétharmaduk tartja bankban a megtakarításait. Utóbbiak körében továbbra is kimagaslóan legnépszerűbb a forintbetét, amelyet jóval kisebb aránnyal az életbiztosítás, majd az értékpapír követ.
A félretett pénzzel rendelkezők fő megtakarítási céljai
(a válaszadók százalékában, 2000 decemberében)
Cél |
Százalék |
Váratlan kiadások |
33 |
Lakásvásárlás |
12 |
Gyerekek jövője, támogatása |
11 |
Üdülés |
11 |
Előtakarékosság a nyugdíjas évekre |
8 |
Autó |
7 |
Nem említ konkrét célt |
10 |
Megjegyzés: egy személy több célt is említhetett.
Különböző életkori csoportokban a megtakarítások legfontosabb céljai, sorrendben.
1. cél |
2. cél |
3. cél |
4. cél | |
15-19 éves |
Üdülés |
Autó |
Váratlan kiadás |
Vállalkozás |
20-29 éves |
Lakás |
Autó |
Üdülés |
Gyerekek jövője |
30-39 éves |
Lakás |
Váratlan kiadás |
Gyerekek jövője |
Üdülés |
40-49 éves |
Váratlan kiadás |
Nyugdíjas évek |
Gyerekek jövője |
Üdülés |
50-59 éves |
Váratlan kiadás |
Nyugdíjas évek |
Gyerekek jövője |
Üdülés |
60 éves és idősebb |
Váratlan kiadás |
Gyerekek támogatása |
Üdülés |
Temetés |
Megjegyzés: a válaszadók százalékában, 2000 decemberében. Egy személy több célt is említhetett.
A felmérés szerint az elmúlt évek során megváltozott a bankok ismertségének mértéke. 1998 decemberben a válaszadók tíz százaléknál kisebb része ismerte spontán módon az ABN Amro Bankot vagy Citibankot, múlt év decemberében pedig már 12, illetve 10 százalékuk. A névről ismert bankokra irányuló kérdésre spontán a válaszadók szintén 12 százaléka nevezte meg az Erste Bankot 2000-ben. Némileg csökkent viszont az elmúlt két év során a CIB Bank spontán ismertsége, 18-ról 14 százaléka. Ugyanakkor évek óta változatlanul az öt legismertebb bank sorrendje a következő: OTP Bank, Postabank, a takarékszövetkezetek, Budapest Bank, Kereskedelmi és Hitelbank.
Bankok spontán ismertsége
(a válaszadók százalékában)
Bank |
1998. dec. |
1999. dec. |
2000. dec. |
OTP Bank |
88 |
88 |
89 |
Postabank |
64 |
54 |
54 |
Takarékszövetkezet |
28 |
30 |
32 |
Budapest Bank |
20 |
25 |
22 |
Kereskedelmi és Hitelbank |
16 |
14 |
21 |
CIB Bank |
18 |
15 |
14 |
Erste Bank (korábban Mezőbank) |
12 |
18 |
12 |
ABN Amro |
8 |
9 |
12 |
Citibank |
5 |
7 |
10 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: