Nem lesz olcsóbb a használt autó

Vágólapra másolva!
A kereskedők szerint a vásárlók nem túl sokat érzékelnek majd abból, hogy ez év január 1-jétől nem kell vámot fizetni az Európai Unióból behozott új és használt autók után. A könnyítés hatására ugyanis várhatóan jelentősen megnő a felvevőpiac, aminek hatására rövid távon nem várható árcsökkenés.
Vágólapra másolva!

Magyarország 1991-ben vállalta az Európai Unióval kötött megállapodásban, hogy tíz év múlva megszünteti a gépjárműimportot terhelő vámokat. Ennek eredménye, hogy az idei évtől az unióból származó új és használt autók behozatala után - évjárattól, kategóriától, üzemmódtól és a katalizátor meglététől függetlenül - nem kell vámot fizetni, illetve importengedélyt beszerezni. Ez azonban csak abban az esetben igaz, ha az importőr igazolja, hogy az autó valóban valamely uniós országból származik. Érdemes odafigyelni arra, hogy a gyártás és a származás helye nem feltétlenül ugyanaz.

A nullaszázalékos vámtétel nem vonatkozik például olyan gépjárművekre, amelyeket ugyan uniós országban szerelnek össze, de a származási ország tengerentúli vagy ázsiai. Ugyanígy meg kell fizetni a vámot azután az autó után is, amelyet ugyan az EU-ból szerez be valaki, de a közösségen kívüli országból származik.

A megkérdezett kereskedők jelentős könnyítésnek tartják a vámleépítést. Egy 1 millió forint értékű autónál például 200 ezer forintot spórolnak az importőrök. Egy 5000 német márka (azaz megközelítően 680 ezer forint) értékű, 1,8 literes Opel Astra behozatala után idáig 32 százaléknyi vámot kellett fizetni, ami alól keddtől mentesültek az importőrök.

Eddig nem volt érdemes magánemberként autót behozni. A magánimportnál ugyanis a vámhivatal katalógusában megállapított, adóterhekkel csökkentett árak alapján szabják ki a vámterhet, ami rendszerint jóval magasabb a külföldi beszerzési áraknál. Ha azonban kereskedőcég importálja a gépjárművet, a számlán feltüntetett ár képezi a vámteher alapját, bár hozzá kell tenni, hogy a vámhatóságnak jogában áll felülvizsgálni az autó értékét. A különbözetre eső vámterhet vámbiztosíték formájában kell az importőrnek lerónia, amit azonban visszakaphat, ha a vámhatóság helyben hagyja a számlán feltüntetett értéket.

Az unióból származó autóbehozatal vámmentessé tétele valamelyest előmozdíthatja a magánimportot. Ebben az esetben ugyanis az importőr valóban megspórolhatja a vámterhet, míg a kereskedők által behozott autók árában rövidtávon nem várható változás, mivel a megnövekedő kereslet felszívja a vámcsökkentésből eredő megtakarítást. Nagyot robbanhat a használtautó-piac, lévén, hogy a vámtétel eltörlése mellett a jövőben importengedélyt sem kell beszerezni. A vámhatóság arra számít, hogy a tavaly behozott 13 ezer után az idén várhatóan 20 ezernél is több használt autó érkezik az országba.

(Népszava)