Az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum együttes forgalma a harmadik negyedévben 344 milliárd forintra tehető. A második negyedévben 345, az elsőben pedig 349 milliárd forint körüli forgalmat mértek a piackutatók. Ebből a hipermarketek részesedése fokozatosan növekszik: az első negyedévi 12 százalék után a másodikban 13, míg a harmadikban 15 százalék. A tavalyi harmadik negyedévi 9 százalékhoz képest a részarány több, mint 60 százalékkal nőtt. Hipermarketnek számít a GfK-nál az 1000 négyzetméteresnél nagyobb eladóterű üzlet, amely a választékában 10 000-nél több cikkelemet kínál, és azokból legalább 30 százalék nem élelmiszer. Ugyanakkor tíz pénztárgépnél többet működtet.
Amíg a korszerű bolttípusok, mint a hiper- és szupermarketek, nagy diszkontok és C+C áruházak együttes részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából a harmadik negyedévekben 1997-ben még 48, rá egy évre 50, tavaly 54 százalékot ért el, addig 2000-ben már 56 százalékot.
A nagy diszkontok az első negyedévi 20 százalék után a második és harmadik negyedévben már 21-21 százalékkal részesednek. A múlt évi július-szeptemberi 19 százalékhoz képest stabilan és egyenletesen növekednek. Ennek a bolttípusnak az alapterülete 400-1000 négyzetméter közé esik, választéka behatárolt, és élelmiszerből, háztartási vegyi áruból a kínálat mindössze néhány száz cikkelem.
A szupermarketek helyzete kiegyensúlyozottnak mondható. Az első és második negyedévben 17-17, a harmadikban 16 százalék jut rájuk a forgalomból, és ezek a mutatószámok jellemezték őket tavaly is. A GfK piackutatói szupermarketnek nevezik a 400-1000 négyzetméter eladóterű üzletet, néhány ezer cikkelemmel és 3-10 pénztárgéppel.
A nagykereskedelem vagy más néven Cash and Carry (C+C) tavalyhoz képest némi csökkenő tendenciát mutat. Az idei első három negyedév 7, 6 és 7 százalékos részesedéséhez képest tavaly ugyanebben az időszakban 8, 8 és 9 százalék jutott rájuk. A C+C elsősorban a kiskereskedők számára árusító bolttípus, ahol azonban a magán háztartások számára is vásárolnak.
A kis önálló boltokra a harmadik negyedévben a forgalom 28 százaléka jutott. Az ezt megelőző hat negyedévben viszont végig egyformán 29 százalék. Ez a bolttípus 400 négyzetméternél kisebb eladótérrel rendelkezik, és egy-két pénztárgéppel. A kis diszkontoknál csökkenő trendet mutatnak a számok. Az első három negyedév részarányai sorrendben 7, 6 és 6 százalék. Tavaly viszont ugyanebben az időszakban 8, 9 és 8 százalék jutott rájuk. Kis diszkontként határozzák meg azokat a 400 négyzetméternél kisebb boltokat, amelyek saját magukat diszkontnak hirdetik.
A piacok és utcai árusok szerepe 2 százalékon látszik stabilizálódni. Tavaly szeptember óta tizenhárom hónapon keresztül 2 százalékkal részesednek a napi fogyasztási cikkek forgalmából. Az úgynevezett egyéb kategóriára idén az első három negyedév során 6, 6 majd 5 százalék jutott. A múlt év hasonló időszakában azonban 8, 7 és 7 százalék.
Az adatokat az összesen 3,8 millió magyar háztartást reprezentáló 2000 háztartás heti jelentései alapján számítják ki. A háztartások részletesen vezetik, hogy ki, mikor, hol, miből, mennyit, milyen áron vásárolt.
Modern és hagyományos kereskedelem
A legkorszerűbb bolttípusok, azaz hiper- és szupermarketek, nagy diszkontok és C+C áruházak részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából a harmadik negyedévekben (százalékban)
Bolttípus |
1997 III. negyedév |
1998 III. negyedév |
1999 III. negyedév |
2000 III. negyedév |
Modern |
48 |
50 |
54 |
59 |
Hagyományos |
52 |
50 |
46 |
41 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan |
Az egyes bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából, negyedévenként (százalékban)
Bolttípus |
1999 I. |
1999 II. |
1999 III. |
1999 IV. |
2000 I. |
2000 II. |
2000 III. |
Hipermarket |
8 |
8 |
9 |
12 |
12 |
13 |
15 |
Szupermarket |
17 |
17 |
17 |
16 |
17 |
17 |
16 |
Nagy diszkont |
19 |
19 |
19 |
20 |
20 |
21 |
21 |
Nagykereskedelem |
8 |
8 |
9 |
8 |
7 |
6 |
7 |
Kis vegyesbolt |
29 |
29 |
29 |
29 |
29 |
29 |
28 |
Kis diszkont |
8 |
9 |
8 |
6 |
7 |
6 |
6 |
Utcai árus |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Egyéb |
8 |
7 |
7 |
7 |
6 |
6 |
5 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan |
(Üzleti Negyed)