Kovács Kázmér: az autózás - egyelőre - nem alkotmányos alapjog

Vágólapra másolva!
Július 28-án az [origo] vendége volt Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi szakértője, aki egy órán át válaszolt az [origo] Társalgójában olvasóink kérdéseire. Kovács a Magyar Autóklub nevében a napokban bejelentést tett a Gazdasági Versenyhivatalnál, mert az autós szervezet szerint a Mol Rt. visszaél monopolhelyzetével az árképzésnél. Az [origo] Társalgójában "elhangzott" kérdésekből és válaszokból állítottuk össze az alábbi interjú szövegét.
Vágólapra másolva!

[origo]: Ön melyik benzinkútláncnál tankol? (econ)

Kovács Kázmér: Amelyiknél kiürül a tankom.

[origo]: Milyen üzemanyagárat tartana elfogadhatónak? (econ)

Kovács Kázmér: Erre kalkulációt még nem végeztem, az biztos, hogy a jelenlegi üzemanyagár egyoldalú szempontokat tükröz. Becslésem szerint reális hasznot nyújtana az üzemanyag-forgalmazóknak az is, ha a jelenlegi fogyasztói ár akár 20 százalékkal is mérséklődne. Ugyanakkor lehetséges, hogy az expanziós törekvéseket ez kevésbé szolgálná.

Meggyőződésem azonban, hogy az olajtársaság külföldi terjeszkedését a társaság tulajdonosai tőkebefektetéséből kellene finanszírozni és nem a napi üzemanyag-forgalomból.

[origo]: A feljelentése a Mol üzemanyag nagykereskedelmi vagy kiskereskedelmi árpolitikája ellen szólt? (econ)

Kovács Kázmér: A nagyker-árak ellen. Az üzemanyagtöltő-állomások árrését nem tartom magasnak.

[origo]: Miért van az, hogy amíg a piacon esik az olaj ára, nálunk a benzin ára emelkedik? Más országokban nem így van. (kakukkne)

Kovács Kázmér: Azért, mert ha a Mol megteheti, akkor megteszi.

[origo]: Egy hónappal ezelőtt, a kormány megkeresésére azt válaszolta a versenyhivatal elnöke, hogy nincs szükség külön vizsgálatra, mert rendszeresen figyelik a Mol üzletpolitikáját és árképzését. Most az Ön bejelentésére miért indítanak mégis külön vizsgálatot? (fekpofa)

Kovács Kázmér: Ezt a versenyhivatal elnökétől kell megkérdezni.

[origo]: Csak a Mol-lal van problémája? A többi kúthálózattal nincs? Van ahol drágább a benzin, mint a Mol kútjainál. (fekpofa)

Kovács Kázmér: A hazai üzemanyag-forgalmazók szinte kizárólag a Mol-tól, mint nagykereskedőtől vásárolnak, a Mol a hazai piacon gazdasági erőfölényben van.

[origo]: Az OMV az ország nyugati részén saját finomítójából hozza az alapanyagot, és mégsem olcsóbb az általa kínált benzin ott sem. (econ)

Kovács Kázmér: Ha a Mol-t elmarasztalja a versenyhivatal, akkor majd az övé is olcsóbb lesz.

[origo]: Az üzemanyagárakat jelentős adóterhet sújtják, nem inkább az adók mértékének csökkentésével kellene az árakat csökkenteni? (econ)

Kovács Kázmér: Is.

[origo]: Mit gondolnak most önről a Mol kisbefektetői? (csingacsguk)

Kovács Kázmér: Lehet, hogy nem örülnek.

[origo]: Nem tervezi olajipari részvény vásárlását a közel jövőben? (econ)

Kovács Kázmér: Nincs még egy darab részvényem sem, de nem teszek ígéretet, hogy sohasem lesz.

[origo]: Tényleg... Próbálkozott már önnel a Mol peren kívüli megállapodással?(SpacePig)

Kovács Kázmér: Erre nem válaszolok.

[origo]: A benzin leginkább a magas adótartalom miatt drága, arra viszont a Mol-nak nincs hatása. Nem lehet, hogy fontosabb azzal foglalkozni, hogy például az árban beépített útalap bevételeit valóban a meghatározott célra fordítják-e? (fekpofa)

Kovács Kázmér: Az útalap két éve megszűnt. Helyette költségvetési költségelőirányzat van. Az adóval is fontos foglalkozni, foglalkozunk is vele (lásd autópálya-ügy), de a két dolog nem zárja ki egymást.

[origo]: Milyen intézkedések szükségesek, hogy kikényszerítsük ezt az ármérséklést? (Andie)

Kovács Kázmér: Elsősorban az szükséges, hogy a versenyhatóság hazai illetékesei elfogadják azt a kifogást, hogy a Mol-nak a hazai piacot és nem a világpiacot kell mérlegelnie árpolitikája kialakításakor.

Amint a példa mutatja, kísérletezni lehet alternatív beszerzési források felkutatásával, alternatív töltőállomások létesítésével, és azzal, hogy az eddig a probléma megvizsgálását elodázó Gazdasági Versenyhivatalt állásfoglalásra kényszerítsük.

[origo]: Az Autóklub, amelyet Ön képvisel, azt tervezi, hogy saját mobil-kúthálózatot vezet be. Önök honnan vásárolnák az üzemanyagot, hogy olcsóbban tudják adni? (fekpofa)

Kovács Kázmér: Mi nem azáltal reméljük olcsóbban adni, hogy olcsóbban vásároljuk, hanem azáltal, hogy a járulékos költségeket lefaragjuk.

[origo]: A mobilkút nem éppen költségesebb a mobil voltából fakadóan, mint a stabil? (fekpofa)

Kovács Kázmér: A kérdés félreértést takar: a mobilkút csak annyira mobil, mint egy faház. A mobilitás nem azt jelenti, hogy egyik nap a Hősök terén, másik nap a Skála parkolójában üzemeltetem, hanem azt, hogy olcsóbb a telepítése, mint a hagyományos benzinkutaké.

[origo]: Akkor a mobilkút elnevezés félrevezető. (fekpofa)

Kovács Kázmér: Van jobb javaslata?

[origo]: Vannak a benzinkutakkal kapcsolatban igen jelentős környezetvédelmi és egyéb járulékos költségek, ezeket hogyan csökkentik majd? (econ)

Kovács Kázmér: Ezeket a költségeket nem lehet csökkenteni.

[origo]: Mikor nyit az első mobilkút? (econ)

Kovács Kázmér: Ebben a kérdésben az Autóklub főtitkára illetékes.

[origo]: Hová telepítik majd a kutakat? (econ)

Kovács Kázmér: Egyelőre titok.

[origo]: Milyen eredmény várható most? Milyen méretű lesz a benzinárcsökkenés, ha Ön sikerrel jár? (Andie)

Kovács Kázmér: Erről korai beszélni.

[origo]: A helyzeten a Mol-tól függetlenül és átfogóbban javíthatna, ha például egy állami program keretében ösztönöznék az embereket kis fogyasztású autók vásárlására? (fekpofa)

Kovács Kázmér: A benzin attól nem lenne olcsóbb, és a jelenlegi kis fogyasztású autók tulajdonosait ez semmivel sem hozná kedvezőbb helyzetbe. Ettől függetlenül szerintem is támogatni kellene államilag a kis fogyasztású autók eladását, ami persze csak annyit jelentene, hogy ezek vásárlóit kisebb sarccal lenne szabad sújtani, mint a többit.

[origo]: Ki lesz a következő ellenfele az Autóklubnak? (csingacsguk)

Kovács Kázmér: Nem az ellenfeleket válogatjuk, hanem a felmerülő legsúlyosabb érdeksérelmeket próbálom meg elhárítani.

[origo]: Nem gondolja, hogy esetleg szélmalomharc, amit vív? Képes Ön egy ekkora érdekcsoporttal eredményesen szembeszállni? (PeterM)

Kovács Kázmér: Nyertem már a biztosítókkal szemben, nyertem az autópálya-társasággal szemben. A nyerésre akkor sem volt és most sincs garancia, de eleve nem szabad lemondani róla.

[origo]: Mol után MATÁV ? :-)) (SpacePig)

Kovács Kázmér: Van valami konkrét ötlete? :)

[origo]: Miért éppen az autósokra specializálódott? Ilyen típusú ügyek más területen is vannak. Mit gondol, meg lehetne-e például támadni egy-egy államigazgatási eljárási díj mértékét? (fekpofa)

Kovács Kázmér: Szeretem az autókat, és nem szeretem az államigazgatást. :)

[origo]: Miért nem perel senki az egészségügyi szolgáltatások alacsony színvonala, vagy például a földhivatali nyilvántartás elégtelensége miatt? (fekpofa)

Kovács Kázmér: Nem elég a jogász, kell hozzá támogató szervezet is. Az autóklub 300 ezres fizetőtagsága többet tesz lehetővé, mint az egynémely más területen működő gyengébb hatásfokú társadalmi szervezetek. Az autóklubnak sem ártana azonban az eddiginél jelentősebb társadalmi támogatottság a még eredményesebb fellépés érdekében.

[origo]: Tegye a szívére a kezét. Bármelyik benzináremelés csökkentette Magyarországon a benzinfogyasztást? Az olcsó benzin valóban olyan demokratikus alapjog, amiért érdemes harcolni? Jobb az, ha az emberek többet autóznak? Ugye, hogy nem. (csingacsguk)

Kovács Kázmér: A benzin a közgazdászok szerint úgynevezett rugalmatlan keresleti cikk. Ha Ön vállalkozó lenne, vagy aktív ember - mint ahogy a kérdéséből következően biztosan nem az -, nem tehetné meg, hogy ne használja az autóját. Attól, hogy az autózás - egyelőre - nem alkotmányos alapjog, még érdemes érte harcolni, mert a 21. századi ember önmegvalósításának egyik alapja.

[origo]: Például az USA-ban az autópálya-perhez hasonló pereket ún. "class action"-ként kezelik, vagyis az összes károsult nevében egyetemlegesen fel lehet lépni, s egyetlen bírói döntés után köteles a vesztes cég mindenkinek kártérítést fizetni. Nem lenne-e értelmes népi kezdeményezést indítani annak érdekében, hogy Magyarországon is lehetőség legyen hasonlóra? (jozsi)

Kovács Kázmér: Amit Ön kérdez, a magyar jogban popularis actio néven ismert és a hatályos magyar polgári törvénykönyv része (295. §) A probléma az, hogy amikor ez év tavaszán a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet főigazgatója képviseletében egy ilyen keresetet beadtam az egyik biztosítási brókercéggel szemben, a soronkívüliségi kérelmet az illetékes bíróság elnöke elutasította, az Igazságszolgáltatási Tanács elnöke, dr. Solt Pál pedig visszaküldte annak, aki elutasította.

A kérdése jogos, mivel az EU is kifogásolta az ilyen perek elmaradását Magyarországon az országjelentésre adott válaszában. Félek, hogy mire az ügyben ítéletre kerül sor, megváltoztatják azokat a szerződési feltételeket, ami miatt a pert indítottam és akkor ezt az ún. közérdekű keresetre indított pert a bíróság nem zárhatja le ítélettel, hanem meg kell szüntetnie. Szóval ezért van kevés ilyen per.

[origo]: Emelkednek-e a kötelező biztosítások díjai, miután szabadáras lesz a szolgáltatás? Ez ügyben lép valamit az Autóklub? (guest19320)

Kovács Kázmér: A liberó után Olaszországban drasztikusan emelkedtek, Németországban drasztikusan csökkentek a díjak. Magyarországon szerintem először stagnálnak vagy csökkennek, hogy a nagy biztosítók kiszorítsák a kicsiket, majd ha ez megtörtént, akkor drasztikusan emelik - ha az állam nem lép közbe.

[origo]: Kit lehetne perbe fogni a utak borzalmas állapota miatt? (econ)

Kovács Kázmér: Az állapota miatt senkit, de csak addig, amíg nincs baleset belőle. Ha baleset történik, akkor az adott közút kezelőjét.

[origo]: Mi a véleménye a kerékpározásról, illetve a városi autózás visszaszorítására irányuló elképzelésekről? Elsősorban Budapestre gondolok. (bundermanus)

Kovács Kázmér: Az elképzelés nem vitásan bizonyos naivitást tükröz. Nekem viszont szimpatikusak a naiv emberek általában, igaz, hogy csak egy józan határig.

[origo] Ön szerint mennyire épült be a magyar olajbizniszbe az olajmaffia? (PeterM)

Kovács Kázmér: Erre nézve csak feltételezéseim vannak, információim nincsenek, de nem tudom kizárni annak a lehetőségét, hogy az olajmaffia kezei elérik néhány területen a döntéshozói kör egy részét.

[origo]: Mit gondol, Nógrádi Zsolt vallomásának hány százaléka igaz? (PeterM)

Kovács Kázmér: Jelentős része. A kérdés azonban az, hogy melyik része.

[origo]: A hamis magyar bor és a hamis magyar benzin már világhíres. Ön szerint mit fognak kitalálni a menő vállalkozóink, ha egyszer netalántán elveszik a játékszerüket? (PeterM)

Kovács Kázmér: Nem akarok tippadó lenni.

[origo]: Van Önnek valami közéleti ambíciója vagy csupán szereti felhajtást? Közlekedési államtitkár? Képviselő? :-) (fekpofa)

Kovács Kázmér: Képviselőséget már három párt ajánlott, párttag soha nem voltam. Az ügyvédi kamara alelnöke vagyok Budapesten, és ez tökéletesen kielégít.

[origo]: Melyik az a három párt?(fekpofa)

Kovács Kázmér: Van közte koalíciós és ellenzéki egyaránt.

[origo]: Nem fenyegették még a biztonságát (pl.: névtelen telefonnal)? Nem mindig elég védelem sajnos Magyarországon a nyilvánosság. :(( (SpacePig)

Kovács Kázmér: De.

[origo]: Kovács Kázmér legyen a közlekedési miniszter, olyan megnyerő ember maga. Ne az a Nógrádi nevű pártkatona! (guest19320)

Kovács Kázmér: Nem vállalnám, nem vagyok olyan sokoldalú, mint néhány kollégám, akik az ügyvédi irodából közvetlenül léptek át a miniszteri szobába.

(Üzleti Negyed)

Korábban:

Kovács Kázmér az autópálya-díjak után most a Mol ellen szállt harcba
2000. július 27.