Francia forradalom az autópiacon

Vágólapra másolva!
Az első félévben is folytatódott az új autóeladási boom Magyarországon, igaz, a lendület megtört. A Suzuki stabilan őrzi első helyét, bár a cég idehaza közel kétezerrel kevesebb autót értékesített, mint 1999 hasonló időszakában. A francia autókat kínáló kereskedők kiemelkedően jó félévet zárhattak, eladásaik 60-70 százalékkal nőttek.
Vágólapra másolva!

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint az első félévben 52714 új autót adtak el, amihez hozzáadva az egyesületen kívüli Suzuki által értékesített 13716 személygépkocsit összesen 66430 darabot kapunk. Ez 9,2 százalékkal több, mint a tavalyi első félévben eladott darabszám. Az már most kitűnik, hogy az eladások növekedési ütemét az idén nem lehet tartani, főként hogy a kereskedők az 1999-es 25 százalékos forgalombővüléssel - ami 130 ezer személygépkocsit jelentett - nagyon magasra tették a mércét. A kereskedők már azzal is elégedettek lennének, ha eladásaik összességében 10-15 százalékkal bővülnének az idén.

A mérlegkészítéskor nagyon hiányzott az a kétezer Suzuki, amennyivel kevesebb kelt el az első félévben, mint egy évvel korábban. Az esztergomi gyár az idén elsősorban külföldi eladásait szeretné fokozni, erre utal, hogy terveik szerint 50 százalékkal 54 ezerre futtatnák fel az exportjukat, vagyis a 80 ezres gyártókapacitás kétharmada külföldre termelne. A toplista második helyét őrzi az Opel, amely 17 százalékkal, a harmadikat pedig a Volkswagen, amely 7,5 százalékkal növelte forgalmát.

A félév legkellemesebb meglepetését a francia márkák nyújtották. A Citroen, a Renault és a Peugeot eladásai egyaránt 60-70 százalékkal nőttek. A franciák a Renault Mégane Scénic és a Citroen Picasso révén különösen sikeres egyterűekkel rukkoltak elő. Felemás teljesítményt mutatnak a japán autók. Amíg a Toyota és a Nissan az új Corollával illetve Almera-Primera párossal robbantott, a Mazda és a Mitsubishi fekete félévet zárt, eladásaik közel 40 százalékkal estek vissza, míg a Honda húsz százalékos mínuszt könyvelhetett el.

A különböző kategóriákat tekintve nem volt igazán lényeges átrendeződés. Az MGE-hez tartozó importőröktől értékesített autók 49,2 százaléka alsóközép-kategóriás, további 35,3 százaléka pedig kiskocsi volt.

Szembetűnő viszont, hogy a közép kategóriás autók piaci részesedése az 1999. első félévi 11,2 százalékról 8,8 százalékra olvadt. Az egyterűeké ellenben 589-ről 1602-re nőtt az eladott autók száma.

Luxusautóból különben most 47 darabot adtak el (az egy évvel korábbi adat 38), míg sportautóból 188-at (szemben az 1999 első félévi 201-gyel). - két kategória piaci részesedése azonban nem változott: 0,1 százalék, illetve 0,4 százalék maradt.

Kivétel nélkül emelkedést regisztrált a szövetség a haszonjármű kategóriákban. A legtöbbet továbbra is a 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautókból adták el: az első félévi adat 12.522 darab, míg az összes többi haszonjármű kategóriában együtt 1572 darabot értékesítettek. A legnagyobb mértékű növekedést, 190 százalékost a buszok körében mutatott ki az egyesület - igaz, ez azt jelenti, hogy most 38 buszt értékesítettek hat hónap alatt, míg egy évvel korábban húszat.

A motorok között verhetetlen a Yamaha

Messze a Yamaha a legnépszerűbb márka az új motorkerékpárok között: az év első hat hónapjában 826 darabot adtak el belőle, míg egy évvel korábban 678-at. Az adat különösen akkor szembetűnő, ha az egyébként szintén népszerű Honda eladásokkal vetjük össze: az utóbbi márkából 1999 első hat hónapjában 346 darabot adtak el, most viszont már "csak" 272-t. Megugrott különben a BMW-eladások száma is, hiszen a bajor cég motorkerékpárjaiból 89 talált vevőre, míg 1999 első félévében 29.

Kriván Bence, Daróczi Dávid

(Magyar Hírlap)