A kormány - az idei évhez hasonlóan - 2001-ben is mérsékelni kívánja a központilag szabályozható áremeléseket az antiinflációs politika részeként - közölte nemrégiben a miniszterelnök, hozzátéve: az átlagos áremelés "valahol 5 százalék körül lesz".
A jövő évi korlátozott áremelés ugyanarra a körre terjedne ki, mint az idei, vagyis a kormány jövőre 5 százalék körüli emelést engedélyezne az energiaáraknál, a távközlésben, illetve a tömegközlekedésben - nyilatkozta lapunknak Varga Mihály, a Pénzügyminisztérium (PM) politikai államtitkára.
A minisztérium egyébiránt jövőre 4-6 százalékos éves átlagos fogyasztói árszínvonal- emelkedéssel kalkulál, idén decemberre 7, egész évre 8,1 százalékos inflációval számol - mondta az államtitkár. Az idei évre a kormány 6-7 százalékos átlagos inflációval számolt, emiatt a kormányzat által befolyásolható áremeléseket 6 százalékban maximálta. Legfeljebb ilyen mértékben emelhették szolgáltatási áraikat a közúti és vasúti tömegközlekedési vállalatok, a távbeszélő szolgáltatók, valamint a posta. A kormánydöntés értelmében az ez évi villamosenergia- és gázáremelkedések mértéke is hat százalék lett, de a kötelező biztosítások és a gyógyszerárak sem emelkedhettek gyorsabban.
A villamos energia árát már idén januárban is a tervezett inflációhoz igazítva emelték 6 százalékkal, így a 2001-es, 5 százalékban maximált drágulás már nem éri meglepetésként a szolgáltatókat. Érzékeny veszteséget az jelenthet, ha ezáltal tovább zsugorodna az árrésük. Mint Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek Rt. kommunikációs igazgatója elmondta, 2001 vízválasztó lehet, ha az új villamosenergia- törvényt elfogadja a parlament, s jövőre szétválik a verseny- és a közszféra. Utóbbit továbbra is hatósági árral védik, s alapelv az is, hogy az áramszolgáltatók a verseny miatt esetleg elszenvedett veszteségeiket nem fizettethetik meg a kisfogyasztókkal.
A Matáv támogatja a kormány antiinflációs törekvéseit - fogalmazott Kozma Zsolt osztályvezető. Jövőre az átlagos emelés kisebb lesz 5 százaléknál, a lakossági tarifaemelés viszont valószínűen az 5 százalékos küszöbhöz közelít. A távközlési piac 2002. év eleji felszabadítása ugyanis megköveteli a költségalapú tarifák kialakítását, a díjkiegyenlítést.
A közlekedési tárcánál készül a jövő évi költségvetés tervezete, azon belül is a vasúti személyszállítás tarifáinak számítása - mondta Bogár Dezső főosztályvezető. Idén a 6 százalékos emelés mellett 30 milliárd forint körüli veszteséggel számol a MÁV, de a főosztályvezető szerint nincs közvetlen összefüggés a díjemelés mértéke és a hiány között. Első hallásra alacsonynak tűnik az 5 százalék, de hogy végül is az lesz-e, vagy elegendőnek bizonyul a kiadások fedezésére, az a begyűrűző árak alakulásától függ - nyilatkozta lapunknak Molnár József, a Volán Egyesülés gazdasági igazgatója. Elmondta: mindenekelőtt az üzemanyagárak változása határozza meg a Volán társaságok gazdálkodását. Idén például az áremelkedési hullám miatt már kétszer annyit költöttek gázolajra, mint amennyit terveztek. A pluszkiadásokat a javításra szánt pénzekből fedezik. Ez hosszabb távon nem tartható.
A Dunántúli Regionális Vízmű azon kevés cég közé tartozik, amely állami tulajdonban van. A siófoki cég fejlesztési igazgatója, Molnár Béla szerint az idén engedélyezett 6 százalékos termelői díjnövekedés kevésnek bizonyult. A jövő évi 5 százalék tovább növeli a gondokat, hiszen a díjakba nincs beépítve a fejlesztési hányad. Ha ilyen csekély mértékű lesz az emelés - nyilatkozta Molnár Béla -, akkor nem jut pénz fejlesztésekre, rekonstrukcióra, aminek következtében hosszabb távon még az is előfordulhat, hogy akadozni fog a vízellátás.
(Magyar Hírlap)