Starbucks és társai Magyarországon

2008.04.05. 10:18

Megélénkült a magyar franchise-piac a kávézó-láncokat tekintve. A magyarok szeretik a kávét és a kávéházakat, ezt pedig több külföldi befektető is észreveszi. Egyszerre több nemzetközi hálózat is célpontnak nézte ki a magyar piacot, illetve több potenciális átvevő is jelentkezett, hogy egy külföldön látott kávézólánc franchise-jogát szeretné megvásárolni.

A C House olasz kávézólánc komoly tárgyalásokat folytat Magyarország mellett Kijevben is, ahol további nyitásokat tervez. A kávézók sajátossága, hogy nagy hangsúlyt kap bennük a fény, aminek változtatásával érik el a kívánt hangulatot. A lánc 10 olasz egységét átlagosan havi 30 000 vendég látogatja. Egy kávézó beindítása 200 000 eurótól lehetséges, erre jön még a 45 000 eurós mester-franchise-díj - közli a franchiseportál.

A szintén olasz eredetű Chiaroscuro 1999 óta létezik, egyelőre csak az anyaországban. Egy egyszerű utcai kioszktól az akár 400 nm-es üzletig is terjedhet egy egység mérete. Egy 150 nm-es kávézót kb. 150 000 euróból lehet beindítani, persze emellett ki kell fizetni a 25 000 eurós franchise-díjat is.

Spanyolok is jönnének

A spanyol Café & Té a legnagyobb hálózat Ibériában. Közel 150 egysége üzemel Andorrában is, de tervezi a francia és a portugál piac meghódítását is. A befektetési költsége alacsonyabb a C House-énál, 118 000 euró.

A 2000 óta működő Kaldi továbbra partnert keres Magyarországon. A holland hálózat 30 egysége üzemel az anyaországban.

A máltai Café Jubilee a közeljövőben nyitja meg első magyar egységét a belvárosban, várhatóan a nyár folyamán. Emellett több érdeklődővel is tárgyal a hálózat tulajdonosa. Máltán már 3 egysége működik a franchise-nak. Hazájában bisztrónak nevezik a koncepciót, a magyar közönségnek inkább a "pub" kifejezés jutna eszébe.

A befektetés a többi hálózathoz képest alacsony, csupán 80 000 euró körül mozog. Az egységekben igényesen megválasztott zenével és megvilágítással teremtik meg az időszaknak megfelelő hangulatot.

A Lavazza kedvelt, de drága

A Lavazza csoport franchise-láncaként működő Il Café di Roma még gondolkodik a magyarországi belépésen, bár a vevők számára eleve visszatartó erő lehet a 200 000 eurós mester-franchise-díj. Előny a csatlakozó számára, hogy a Lavazza kávé már ismert és kedvelt a magyar piacon.

Két angol koncepció is fontolgatja a magyarországi terjeszkedést. Egyik a 37 éve működő Costa Café, a másik az 1995. óta több mint 40 egységet nyitó Coffee Republic.

A külhoni kávézók közül a legnagyobb érdeklődés a Starbucks piacra lépését övezi. Az amerikai kedvenc ugyan nem franchise, de a rajongók örömére biztosan jön Magyarországra is. Azt, hogy pontosan mikor, még nem lehet tudni, az azonban biztos, hogy belvárosi, frekventált helyen nyitnák meg első magyar egységüket. Az itteni nyitás illeszkedik a kávélánc átalakulási stratégiájába, amely az eddigieknél sokkal erőteljesebb globalizálódást preferál.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK