BYD Szeged: a gyártósorról pár éven belül legurulhatnak az első elektromos autók

BYD autó, gépkocsi, BYDautó
26 February 2024, Bremen, Bremerhaven: Hundreds of new Dolphin cars from car manufacturer BYD are parked in the port. Photo: Lars Penning/dpa (Photo by Lars Penning / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP
Vágólapra másolva!
Európában elsőként Szegeden építi fel a gyárát a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója. A BYD Szeged projekt kiváló bizonyíték arra, hogy mára Magyarország lett a kínai beruházások első számú közép-európai célpontja.
Vágólapra másolva!

Tavaly kvázi karácsonyi ajándékként, Szenteste előtt pár nappal jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt a szenzációs hírt, miszerint hazánk egyik legnagyobb városát választotta ki telephelyéül egy nagyon fontos kínai vállalat. 

Szegeden építi meg ugyanis első európai üzemét a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító kínai BYD.

 Ahogy a miniszter fogalmazott, a BYD Szeged a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz

BYD autó, gépkocsi, BYDautó
BYD Szeged: A BYD Seal elektromos autó
Fotó: AFP

De miért ekkora jelentőségű a BYD Szeged projekt?

Az Európai Unió még tavaly februárban döntött arról, hogy 2035-től már nem lehet hagyományos meghajtású járműveket forgalomba hozni. Ettől az évtől kezdődően már egyetlen az Európai Unió országútjain guruló személyautónak sem lehet károsanyag-kibocsátása. 2035-től nem lehet az Európai Unió területén belsőégésű motorral hajtott személygépjárművet és kisteherautót értékesíteni. Ezért annyira fontos, hogy Magyarországon is minél több elektromosautó-gyár létesüljön. 

Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára Facebook-posztjában elmondta, hogy Magyarország az akkumulátorgyártás mellett az elektromos autók létrehozásában is kifejezetten jól áll már most, hiszen három nagy német prémium autómárka is jelen van Magyarországon, és innen is kijönnek hamarosan elektromos autók, ahogy az esztergomi Suzuki gyár, és a debreceni BMW gyár is. 

2010 óta az magyarországi autóipar megháromszorozta a teljesítményét, a magyar GDP-ben a súlya közelíti a 20 százalékot. 

2022-ben ez az ipar már 151 ezer embernek biztosított munkát. A teljesen elektromos autók gyártásában nemrég már a Teslát is megelőzte. A BYD tehát a legjobb elektromosautó-gyártó vállalat a Földön, ami jelenleg hat modellt - BYD Tang, BYD HAN, BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Seal és BYD Seal U – kínál az európai kontinensen három méretkategóriában.

Egy BYD Dolphin 
Fotó: unsplash

A BYD vezetősége annyira komolyan vette a helyszín kiválasztási folyamatát, hogy a magyar oldalról a projekt szakmai felelőseként megbízott Nemzeti Befektetési Ügynökséggel 224 tárgyalási fordulót követően döntött hazánk, és a dél-alföldi központ mellett. Mint kiderült, a kínai autógyár nem akkumulátorokat, hanem elektromos autókat fog előállítani Magyarországon. 

A BYD azzal érte el az elektromosautó-iparbeli globális vezető szerepét, hogy elérhető, ám mégis modern és fejlett technológiájú autókat kínáló high-tech cég,

és folyamatosan arra törekszik, hogy a műszaki innovációkat egy jobb világ megteremtésének a szolgálatába állíthassa. A BYD gyár Magyarországon már a hatodik autógyár lesz

  • a győri Audi gyár,
  • a kecskeméti Mercedes - Benz gyár,
  • a szentgotthárdi Opel (Stellantis) gyár,
  • az esztergomi Magyar Suzuki Zrt, és a 
  • még nem üzemelő debreceni BMW autógyár mellett. Az eddigi hírek szerint ebben a gyárban már idén szeptemberben elindulhat a próbagyártás, a sorozatgyártás pedig valamikor a jövő évfolyamán. 

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a beruházás kapcsán azt is hangsúlyozta, hogy a BYD gyár hazánkba településével több ezer új munkahely jön létre. A Forbes által közzétett információk szerint a cég tavaly elképesztő méretű, 68,1 milliárd dollárnyi bevételt termelt, emellett pedig majdnem 3 milliárd dollárnyi profitja is keletkezett. 

BYD fehér sportautó
Fotó: unsplash

A napvilágot látott legfrissebb információk szerint a BYD szegedi gyárába már meg is jelentek az első álláshirdetések, ahol akár már 3 éven belül is megindulhat a sorozatgyártás. Rögtön négyféle pozícióra lehet jelentkezni a kínai elektromosautó-gyártó első európai üzemébe vízum-, bér- és társadalombiztosítási, illetve toborzási specialistának, valamint HR-igazgatónak. Az elvárt tapasztalat csak maximum három év, de tudni kell kínaiul és angolul is. 

Már a cég által kínált autók magyar árairól is érkeztek hírek: ezek szerint a legolcsóbb elektromos autó a Dolphin már 11 millió forint alatti induló árral jön Magyarországra. De a BYD elektromos autó ára nagyjából 12 - 18 millió forintos árkategóriában lesz kapható.