Óriási baj történt, több százezer hordó nyersolaj ömlött a tengerbe

Vágólapra másolva!
Rengeteg nyersolaj ömlött a tengerbe 35 éve, 1989. március 24-én, az Exxon Valdez tankerhajó rakteréből. Az Alaszka partjainál történt súlyos baleset minden idők egyik legnagyobb környezeti katasztrófáját eredményezte, és az ipari katasztrófák történetében az egyik legtöbbet emlegetett eseménnyé vált.
Vágólapra másolva!

A történelem egyik legnagyobb olajipari szerencsétlensége volt az Exxon olajipari óriás Exxon Valdez nevű olajszállító hajójának balesete Alaszka partjainál. A hajó egy félreeső tengerterületen zátonyra futott, aminek következtében a hajótest súlyosan megsérült. A kiömlő olaj idővel óriási területen vízfelületet borított be, és szinte teljesen tönkretette Alaszaka érintett partszakaszát.

1989. Március 24-én az északi olajmezőkről Kaliforniába tartó Exxon Valdez tankhajó megfeneklett az alaszkai Vilmos herceg-szoros zátonyain
1989. március 24-én az északi olajmezőkről Kaliforniába tartó Exxon Valdez tankhajó megfeneklett az alaszkai Vilmos herceg-szoros zátonyain
Fotó: Forrás: AFP

Zátonyra futott az óriási olajszállító

A tankerhajó 20 fős legénységével Valdezből indulva a közeli tengerszoroson haladt át. A baleset estéjén, 22 órát követően a kapitány engedélyt kért és kapott arra, hogy egy kisebb jéghegy miatt csekély mértékben módosítsa útvonalát. Az irányváltást később, az éjféli őrségváltást követően kellett volna végrehajtania a hajó egyik tisztjének, ám az utólagos vizsgálatok megállapították, a parancsot senki nem teljeítette. Ugyanakkor a hajóról hiányzott a jéghegyek észlelését még korábban lehetővé tevő segédműszer, és mint utólag kiderült, a legénység legalább egy tagja alkoholt ivott, mielőtt szolgálatba lépett.

Amikor a legénység észrevette, hogy elmaradt az előírt manőver, fejvesztve próbálták meg azt végrehajtani. Minden valószínűség szerint azonban a kormányos túl korán megállította kormányművet. A tengerészek felébresztették a szolgálati időn kívül pihenő kapitányt, ám ekkor már késő volt: az Exxon Valdez zátonyra futott. Egy vízfelszín alatti szikla kilyukasztotta a hajótest oldalát, a hasadékon az olaj megállíthatatlanul kezdett ömleni a tengerbe.

A mintegy 1,2 millió hordóból, amit az Exxon Valdez szállított, több mint 300 ezer hordó folyt a tengerbe.

A következmények borzalmasak voltak.

Minden idők egyik legnagyobb olajfoltja pusztított

A baleset helyszíne távol esett mindentől, így a mentőegységek csak jelentős késéssel tudtak odaindulni. Ezt követően a szakértők között komoly vita alakult ki arról, hogy a mind nagyobb felületen elterülő olajfoltot vegyi úton semlegesítsék, vagy fizikailag, zárólánc alkalmazásával fogják meg. Ugyan az Exxon Valdez rakterében maradt olajat sikerült egy másik tankerbe átszivattyúzni, megakadályozva annak kiömlését, de hetekkel a március 24-én történt katasztrófa után csak a kiömlött olaj nagyjából 20-30 százalékát tudták körbekeríteni.

Egy vonatóhajó záróláncot húz 1989. április 1-jén a Latouche-sziget közelében a kiömlött olajfolt körbekerítésére
Fotó:  AFP/Chris Wilkins

Az olajfolt végelláthatatlan nagyságban, több mint száz kilométer átmérőjű körben terült el. 

A szennyezés több mint 28 ezer négyzetkilométer tengerfelületet érintett, és több mint 2000 kilométeres partszakaszon tette tönkre szinte teljesen a természetes környezetet.

Az alábbi archív animáció megmutatja, mekkora volt az olajfolt kiterjedése. A mérete ijesztő. Ha Amerika keleti partján terült volna el, Bostontól New Yorkig, illetve még azon is túl húzódott volna. Ha a Mexikói-öbölben ömlött volna ki a mennyiség, Texas államtól Louisinán és Mississippin át, közel Floridáig borította volna be a tengert:

Teljes pontossággal nem lehet megmondani, hány állat pusztult el a szennyeződésben, de bizonyos, hogy 

több százezer madárról, több száz fókáról, vidráról, delfinről, és más állatokról van szó.

Az azonnali hatások mellett több állatfaj populációja szenvedett nagyon súlyos sérüléseket.

Az 1989. május 11-én készült felvételen önkéntesek és az amerikai haditengerészet egységei együtesen dolgoznak az olajszennyezés eltávolításán egy érintett partszakaszon
Fotó: Wikipedia Commons

Napjainkig tart a katasztrófa hatása

A mentesítést végül összesen mintegy 10 ezer ember erőfeszítésével sikerült elvégezni. 

Annak költségei elérték a 2 milliárd dollárt, ez az infláció hatása miatt ma kb. 6 milliárd dollárt jelentene.

A szörnyű katasztrófa kapcsán egy bíróság 1994-ben kimondta az olajipari óriás, az Exxon Mobil felelősségét, később egy másik bíróság a cég olajszállításért felelős leányvállalatát is elmarasztalta. Ám az akkor megállapított, több milliárd dolláros kártérítési összeget végül több lépcsőben néhány százmillió dollárra mérsékelték az azt követő eljárásokban. Ez a nagyságrend a vállalat néhány napi bevételének felel meg.

A vállalat 2009-es saját közlése szerint 4,3 milliárd dollárjába került a katasztrófa, valamint a szennyezés eltávolításának költségeit is megtérítették.

A sziklák kézi tisztításában a helyi lakosok is részt vettek, de minden erőfeszítésük ellenére csupán az olajtakaró 10%-át tudták feltakarítani
A katasztófa után a sziklák kézi tisztításában a helyi lakosok is részt vettek, de minden erőfeszítésük ellenére csupán az olajtakaró 10%-át tudták feltakarítani
Fotó: AFP

A hajó kapitánya ellen is vádat emeltek, ám őt végül felmentették. Gondatlanság miatt azonban elítélték, amiért 50 ezer dolláros pénzbírság megfizetésére és 1000 órányi közérdekű munkára kötelezték. Ahogy az Origo megírta, Joseph Jeffrey Hazelwood kapitány 2022-ben, 75 évesen halt meg.

Az Exxon Valdezt a katasztrófa után kijavíttatták, átnevezték, és visszahelyezték a forgalomba. 2007-ben még ércet szállítottak vele, majd a legutolsó információk szerint, 2012-ben nyugdíjazták. A környezeti katasztrófa után azért nem selejtezték le azonnal, mert a raktere mérete miatt még a kijavításával is gazdaságosabb volt tovább üzemeltetni.  

A katasztrófa által egykor érintett terület még mindig szenved a súlyos szennyezéstől. 

2010-ben még nagyjából 90 ezer liternyi nyersolaj volt az alaszkai talajba ivódva, a szennyezettség mértéke évente csak csekély mértékben csökken. 

A szakértői közlések szerint mostantól, a katasztrófa utáni 35. évtől számítva is még évtizedekre van szükség a környezet illetve az élővilág teljes helyreállásához a valaha volt egyik legsúlyosabb olajkatasztrófától érintett területen.

Olvassa el összeállításunkat más borzalmas, a világot sokkoló hajókatasztrófákról!