Megelégelte a GVH a mindent leuraló online kacatboltot, és vizsgálatot indított

Summer,Beach,Holiday,Online,Shopping,Concept, Hatósági vizsgálat indul a Temu ellen (illusztráció), webáruház
Hatósági vizsgálat indul a Temu ellen (illusztráció)
Fotó: Shutterstock
Vágólapra másolva!
Nem létező kedvezményeket, pszichés nyomásgyakorlást és félrevezető üzeneteket is alkalmazhat a Temu nevű online piactér. Az utóbbi hónapokban a magyar vásárlók körében is kedveltté vált oldallal szemben vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal.
Vágólapra másolva!

Lép a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Temu online piactér és applikáció európai működtetőjével, az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limiteddel szemben. A GVH az elmúlt hetekben több bejelentést is kapott a platform intenzív kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban. A GVH vizsgálói értékelték a beadványokban foglaltakat, információgyűjtést végeztek.

Ezek alapján a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt versenyfelügyeleti eljárást indít a nemzeti versenyhatóság.

A GVH 2024. február 27-én közölte, hogy több bejelentéses eljárás is folyamatban van a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban. Ennek részleteit az Origón ide kattintva olvashatja el. A Temu az elmúlt hónapokban nagyon népszerűvé vált Magyarországon és a világ más országaiban is, komoly kihívójaként a Sheinnek.

Tisztességtelen nyomásgyakorlást tételeznek fel

A hatóság szerint a cég a honlapján és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat. A vállalkozás az általa értékesített termékek esetében „akár 95%” (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.

A Temu magyar nyelvű online honlapjának nyitóképernyője 2024. március 13-án
A Temu magyar nyelvű online honlapjának nyitóképernyője 2024. március 13-án
Fotó: Origo (printscreen) / Temu

A hatóság közölte azt is, hogy az akciós ajánlatokkal összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé a cég, például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt”. Ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve 

pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a termék megvásárlására vonatkozó döntésük meghozatalában.

A GVH észlelte azt is, hogy a honlapon a „Temuról” szóló linken közzétett és vallott értékek között a „Társadalmilag felelősségteljes – Jót tenni a világgal” kijelentés szerepeltetésével valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében. Valószínűsíthető továbbá, hogy a forgalmazott termékek esetében a vállalat azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetőek annak ellenére, hogy nem rendelkeznek „CE” megfelelőségi jelöléssel.

Az influenszereknek is üzen a GVH

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. 

A versenyfelügyeleti eljárásban kiszabható maximális bírság az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13 százaléka lehet.

A GVH észlelte azt is, hogy a Temu a különböző közösségi médiumokban nagy követőtáborral rendelkező, magyar influenszerekkel is népszerűsíti a termékeit. Ezzel kapcsolatban a nemzeti versenyhatóság – összhangban a 2022 novemberében közzétett, influenszereknek szóló útmutatójával – fokozottan felhívja az érintett véleményvezérek figyelmét a reklámozással kapcsolatos szabályok betartására, illetve ennek elmaradása esetén a lehetséges jogkövetkezményekre.