Hihetetlen felfedezés: ezzel a drágakővel szupergyorsan tölthetők az elektromos autók

Vágólapra másolva!
Egy nemzetközi vállalat saját kutatóintézete elképesztő eredményre jutott: sikerült elektronikus alkatrészekbe ultravékony gyémántréteget tenniük. Ennek köszönhetően jelentősen lecsökkent az elektromos autók töltési ideje, és nőtt a teljesítményük.
Vágólapra másolva!

A Fraunhofer US, a Fraunhofer-Gesellschaft-hoz tartozó vállalat kutatóintézetében dolgozóknak leheletvékony membránokat sikerült kifejleszteniük mesterséges gyémántokból. Ezeket elektronikai alkatrészekbe építve úgy találták, jelentősen lecsökken a hőterhelés. 

Mindennek az eredménye, hogy számottevően javul az elektromos autók teljesítménye az utakon úgy, hogy mellette csökken a töltési idő

 – számol be arról a Mining.com.

A kutatók a gyémántok magas hővezető képességét használták ki. Elmondták, hogy a gyémántok négyszer-ötször jobb paraméterekkel bírnak ebben, mint a réz. Emiatt különösen érdekes felhasználási lehetőségük lehet a hűtéseknél.

gyémántok, diamonds
Mesterséges gyémántok kerülhetnek az elektromos járművek alkatrészeibe (illusztráció)
Fotó: BELGA/AFP / DIRK WAEM

Eddig a réz- vagy alumíniumlemezekből készült hűtőbordák megnövelték a hőt termelő alkatrészek hőkibocsátó felületét, így előzték meg a túlmelegedést. Az emberi hajszálnál vékonyabb mesterséges gyémántokból készített nanomembránt azonban közvetlenül lehet elektronikus alkatrészekbe szerelni, így elősegítve a hűtésüket. Például az energiatovábbítást végző alkatrészekbe, vagy az egyenáramot váltakozó árammá alakító alkatrészekbe. 

Az ultravékony membránt hőkezeléssel tapasztják az elemhez, ezzel a gyémánt integrálódik a rendszerbe – foglalta össze a kutatás vezetője.

Persze ebből nem következik az, hogy hamarosan nanovastagságú mesterséges, iparilag előállított gyémántokkal felszerelt autók bukkanak fel az utakon, de 

a fejlesztésre a kutatók már benyújtották szabadalmi kérelmüket. 

A terveik szerint még idén elkezdik azt alkalmazásban tesztelni, például az elektromos meghajtású szállításban, illetve a távközlési területén.