Elképesztő bejelentést tett az MVM - ennek nagyon sokan fognak örülni

Power,Supply,Loading,Energy,An,Electric,Car,Charging,Lithium,Battery, Izgalmas felmérési eredményeket ismertetett a hazai elektromobilitásról az MVM Mobiliti (illusztráció)
Izgalmas felmérési eredményeket ismertetett a hazai elektromobilitásról az MVM Mobiliti (illusztráció)
Fotó: Shutterstock
Vágólapra másolva!
Szinte egyedülállóan reprezentatív az a felmérés, melyet az MVM Csoport tagvállalata, az MVM Mobiliti készített tavaly november-december folyamán. A felmérés eredményeiből kiderül: szintet lépett Magyarországon az e-mobilitás. Nagyobb távolságokra, bátrabban elektromos autóznak a magyarok. A vállalat jó híreket is közölt árazásának változásáról: tavasztól jelentősen olcsóbban lehet tölteni a járműveket náluk.
Vágólapra másolva!

Mintegy 90 ezer regisztrált ügyfelét kérdezte meg az MVM Mobiliti elektromobilitási szokásaikról, tapasztalataikról, és a cég szolgáltatásaival kapcsolatos tapasztalataikról illetve elvárásaikról. Az MVM Mobiliti az ország legnagyobb lefedettségével rendelkezik az elektromos töltők terén, mintegy 1700 töltőponttal. Felmérésükre közel 3000 válasz érkezett. S mivel a válaszadók megoszlása a hazai villanyautós társadalomra nézve életkor, nem és településtípus alapján reprezentatívnak tekinthető, ezért a felmérés eredményei szinte egyedülállóan értékes pillanatfelvételt nyújtanak a hazai elektromos autózásról.

Mobiliti Helló Tavasz kampány, MobilitiHellóTavaszkampány, Mobiliti, 2024.03.12.
Balogh Szabolcs ügyvezető, Orgovány Ferenc ügyvezető, Pálfy Barnabás kereskedelmi vezető, Horváth Dori Jenő műszaki vezető, Hegedűs András Mobiliti IT vezető,
Az MVM Mobiliti sajtótájékoztatón mutatták be felmérésük eredményeit a magyarországi elektromos mobilitásról (b-j: Hegedűs András informatikai vezető, Pálfy Barnabás kereskedelmi vezető, Orgovány Ferenc ügyvezető, Balogh Szabolcs ügyvezető, Horváth Dori Jenő műszaki vezető)
Fotó: Polyák Attila - Origo

Már nem kell előre tervezni az elektromos autó használatát

Az MVM Mobiliti vezetői a felmérés eredményeit ismertetve elmondták: az e-autósok a legnagyobb erősségnek a hálózatot látja. Növekszik a lefedettség, az ügyfelek részére biztosított applikáció pedig egyre többet kínál, integrálva más digitális szolgáltatásokkal. A felmérés eredményeiből kitűnik: a magyar e-autós társadalom egyre inkább maga mögött hagyhatja a bizonytalanságot, az elektromos jármű használatának nagyon pontos előretervezését. 

Van hol tölteni az autókat, ráadásul márciustól olcsóbban.

Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti ügyvezető igazgatója a tájékoztatón elmondta, hogy eredményeik alapján az elektromobilitiás talán kissé még mindig a férfiak világa, mivel a válaszadók 90 százaléka férfi. A korábbi adatokhoz képest ugyanakkor elmozdulás tapasztalható a településtípus alapján a válaszadók arányában: most már csak a válaszadók harmada fővárosi lakos, ami arra utal, hogy az elektromobilitás egyre alapvetőbb lehetőségként jelenik meg a vidéki nagyobb városokban, illetve a kisebb településeken.

A válaszadók közel harmada a 40-49 év közötti korosztályból került ki. Ennek alighanem összefüggése lehet a jövedelmi viszonyokkal. A felmérés résztvevőinek többsége, nagyjából 70 százaléka, saját illetve családi tulajdonban lévő elektromos autót használ, és mivel az elektromos autók árai még némileg magasabbak a robbanómotoros járművekéhez viszonyítva, ezért ezek a körülmények magyarázhatják azt, miért ez a korosztály képviselte magát a legnagyobb arányban

– derült ki a helyszínen az adatok közötti lehetséges összefüggésekre utalva.

"Bár a felmérés eredményei nem reprezentatívak demográfiai értelemben, és mivel csak elektromos autósok vannak a válaszadók között, ezért a hazai autós társadalomra sem, de a válaszadók nagy száma miatt igen jól mutatják, milyen jellemzői vannak most egy magyar e-autósnak" – vélte Balogh Szabolcs.

Mobiliti Helló Tavasz kampány, MobilitiHellóTavaszkampány, Mobiliti, 2024.03.12.
Balogh Szabolcs ügyvezető, Orgovány Ferenc ügyvezető, Pálfy Barnabás kereskedelmi vezető, Horváth Dori Jenő műszaki vezető, Hegedűs András Mobiliti IT vezető,
Balogh Szabolcs az MVM Mobiliti ügyvezetője és Horváth Dori Jenő műszaki vezető a tájékoztatón
Fotó: Polyák Attila - Origo

Érdekes elmozdulás a két évvel korábbi felmérés eredményeihez képest, hogy nőtt a tisztán elektromos autót használók aránya. Míg korábban a hibrid járművek használói nagyobb arányban képviseltették magukat, most a válaszadók 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tisztán elektromos autót használ.

Hosszabb távolságra, és naponta is többet elektromos autózunk

A hétköznapokban ugyan ez nem jelenik meg látványosan, de a felmérés eredményei szerint nagyságrendi váltás történt az elektromos autózásban. Nő az elektromos járművekkel megtett napi kilométerek száma. A két évvel korábbi adatok alapján ez még csak 35 kilométer volt, a mostaniak szerint 50-100 kilométert töltenek napi használatban az elektromos járművek.

Az elektromobilitás magyarországi erősödését talán ennél is jobban mutatják a hatótávra vonatkozó tipikus adatok. 

Míg két éve 100 és 200 kilométer között volt az egyetlen töltéssel megtett távolság, addig mostanra már 200 és 400 kilométer közötti távolság is megtehető egyetlen töltéssel.

Ezek az adatok azt mutatják, hogy mostanra Magyarországon szinte bárhova el lehet jutni elektromos autóval.

Ez valójában két vonatkozásra utal. Az egyik az, hogy az autók hatótávja is folyamatosan nő. A másik az, hogy a töltőhálózat is sokat fejlődött, fejlődik. Ahová az elektromos autós elmegy, onnan vissza is tud jönni” – foglalta össze ennek jelentőségét Balogh Szabolcs.

S ha már töltőhálózat, érdekes visszacsatolást kapott az MVM Mobiliti arra, mit várnak az ügyfelek a töltőhálózat fejlesztésétől. „Nincs az a töltőszám, ami elég lenne” – fogalmazott Balogh Szabolcs, aki szerint ugyanakkor elég egyértelműek az ügyfélelvárások. 

A válaszadók nagyjából 80 százaléka ugyanis azt preferálja, hogy sok lokáción legyen elérhető egy-egy töltő, mintsem azt, hogy viszonylag kevés lokáción, de helyszínenként nagy töltőcsomópont jöjjön létre.

A kialakítással és a töltők hozzáférésével általában elégedettek az ügyfelek. Aminek örülnének, az a még több töltő – derül ki a felmérésből.

Integrációra és a vállalati igények kiszolgálására kell készülni

Pálfy Barnabás, az MVM Mobiliti kereskedelmi vezetője elmondta: mostanra olyan komoly ökoszisztéma épült az elektromos töltés illetve a Mobiliti appliákciója köré, aminek például az az eredménye, hogy a regisztrált ügyfelek 39 országban tudnak töltést indítani, utólagos forintban való fizetéssel. 

A más alkalmazásokkal való integráció eredményeként pedig ma már lényegében valós idejű adatokból, töltők rendelkezésre állásából tervezhetik meg útvonalukat Európán át az elektromos járműveket használók.

Mobiliti Helló Tavasz kampány, MobilitiHellóTavaszkampány, Mobiliti, 2024.03.12.
Balogh Szabolcs ügyvezető, Orgovány Ferenc ügyvezető, Pálfy Barnabás kereskedelmi vezető, Horváth Dori Jenő műszaki vezető, Hegedűs András Mobiliti IT vezető,
Pálfy Barnabás kereskedelmi vezető arról beszélt, hogy a vállalat képes kiszolgálni a cégek flottás igényeit is
Fotó: Polyák Attila - Origo

Pálfy Barnabás elmondta azt is, hogy a magán ügyfelek mellett a vállalat már most is több vállalat számára kínál flottaszolgáltatásokat, és készen állnak arra, hogy átfogó felméréssel és tanácsadással segítsék a céges elektromosautó-flották kialakítását és menedzselését. 

Más szempontokat is figyelembe kell venni ezeknél az igényeknél, például a telephelyek közötti távolságokat, a jellemző várakozási időt a cég egyik vagy másik telephelyén, és úgy kell tudni menedzselni a töltésre használt villamosenergia elszámolását, hogy ilyen esetben a vállalatok jellemzően saját áramot használnak

 – ismertette Pálfy Barnabás. 

Hozzátette: az MVM Mobiliti most is végez ilyen feladatokat vállalati partnerek részére, és készen is áll átfogó szolgáltatások nyújtására

Olcsóbban lehet elektromos autózni márciustól

Nem meglepő, hogy az elektromobilitásban már részt vevő ügyfelek éppúgy árérzékenyek, ahogy a hagyományos meghajtású autókkal közlekedők. Az MVM Mobilitinek sikerült az árcsökkentés: március 13-tól az e-Mobi DC töltőkőn csökkennek a töltési árak, és egységesek lesznek az AC töltők egységáraival.

Mindkét típusú töltőn egységesen 225 Ft/kilowatt (kW) áton lehet tölteni a játműveket.

Így a 22 kW-os DC töltés ára a mostani 250 Ft helyett 225 Ft lesz, ahogy a nagy DC töltőkön alkalmazott ár is csökken, a 260 Ft-ről 225 Ft-ra.

Mobiliti Helló Tavasz kampány, MobilitiHellóTavaszkampány, Mobiliti, 2024.03.12.
Balogh Szabolcs ügyvezető, Orgovány Ferenc ügyvezető, Pálfy Barnabás kereskedelmi vezető, Horváth Dori Jenő műszaki vezető, Hegedűs András Mobiliti IT vezető,
Egységesített, kedvezményes árral valamint egy új díjcsomaggal készült az MVM Mobiliti a tavaszra
Fotó: Polyák Attila - Origo

A Mobiliti emellett új tavaszi díjcsomagot is bevezet annak érdekében, hogy ezzel is támogassa a zöld, környezetbarát mobilitás terjedését. A HellóTavasz Díjcsomag a Mobiliti valamennnyi töltőjén érvényes lesz, köztük olyan népszerű töltőpontokon, mint az Auchan, Spar, Dechatlon, McDonald's áruházak illetve éttermek helyszínein. Ezeken a helyeken bruttó 26 Ft kedvezménnyel tölthetnek a társaság magánügyfelei, így a díjcsomagot választók az e-Mobi DC töltők árkedvezménye miatt 199 Ft-ért tölthetnek. Ezért naptári 30 napra szólóan 2990 Ft-ot kell fizetni, mely legfeljebb 1000 kilowattóra kedvezményes töltésre jogosít.

Ha a villamos energia költsége konszolidálódik, akkor mozdulhatunk el abba az irányba, hogy egységes legyen a töltési ár

 – mondta Balogh Szabolcs, aki szerint muszáj figyelembe venniük, hogy nem minden töltőponton saját áramot adnak el. Addig is a lehető legalacsonyabb szinten igyekszik a vállalat mindenkinek biztosítani a töltési energiát. Ha pedig a mostani tavaszi díjcsomag sikeres lesz, újabb konstrukciók kidolgozása is felmerülhet – tette hozzá.

"Idén is folytatjuk a hálózatfejlesztéseket, attól pedig nem térünk el, hogy csak zöld energiát vásárolunk" – mondta az ügyvezető. A cég képviselői emlékeztettek rá: az MVM Csoport 2035-ig szóló, elfogadott stratégiájában fontos, egyre nagyobb szerepet tölt be az e-mobilitás. A MVM Mobilitinél ezért változatlanul a környezetbarát közlekedés elterjesztésére törekednek, melynek része a gazdasági és környezeti szempontból is fenntartható e-mobilitás, annak edukációs feladatainak felvállalásával együtt.