Alig rágózunk már, és ennek különös oka van

rágógumi, chewing gum, rágózás
Visszaesett a rágógumizás, sokkal kevesebb rágó fogy a világon
Fotó: Daniel Monteiro
Vágólapra másolva!
A koronavírus-járvány egyik nagy vesztese a rágógumizás, legalábbis ezt mutatják az adatok. Bár a járványnak vége, a rágózási szokások úgy megváltoztak alatta, hogy egyes gyártók szerint más módon kellene próbálni eladni a termékeket a vevőknek.
Vágólapra másolva!

A rágógumizás a koronavírus-járvány nagy vesztese. A járvány alatt, a maszkviselés és a közösségi távolságtartás időszakában jóval kevesebb alkalommal kellett aggódni a friss lehelletért. Ez visszafogta a rágógumik általában impulzus-, azaz hirtelen döntésre alapuló megvásárlását – idézi a Circana piackutató cég elemzését a Fortune összeállításában.

2020-ban Amerikában, a világ legnagyobb fogyasztói piacán, harmadával kevesebb csomagolt rágót adtak el, mint korábban.

Ugyan az adatok szerint 2023-ban 1 százalékkal, 1,2 milliárd darabbal nőtt a rágócsomagok eladása ott, még mindig harmadával kevesebb fogyott azokból, mint 2018-ban. Bár értékben az eladások már elérték a járvány előtti szintet, ez pusztán az áramelkedésnek, nem a mennyiségi növekedésnek köszönhető.

Hasonló látható világszerte. Az Euromonitor adatai szerint 

tavaly 16 milliárd dollár értékben adtak el rágógumit a világon, ami bár 5 százalékos növekedés az előző évben mértekhez képest, de az áremelkedések ellenére is 10 százalékkal alatta van a 2018-as értéknek.

A gyenge kereslet miatt több nagy édességgyártó azon gondolkodik, hogy kilépnek a rágógumik piacáról. Sőt, a Mondelez már 2022-ben eladta a kanadai, egyesült államokbeli, valamint európai rágógumi-üzletágát, benne a Magyarországon is ismert Trident márkával.

rágógumi, chewing gum
A rágógumizás visszaszorulása miatt a gyártók egy része a rágógumipiac feladásán gondolkodik (illusztráció)

A gyártóknak nem csak a járvány miatti változások jelentenek kihívást. A Mintel egyik elemzője megjegyezte, hogy sok fogyasztó a cukorbevitel csökkentésére ügyelve akár a rágózásról is lemond, mert bár a cukrot a gyártók helyettesítik mesterséges édesítővel, többen az egészségtudatosság miatt azokat sem vásárolják.

A felmérések szerint a rágózás továbbra is az 1965 és 1980 között születettek körében a legnépszerűbb.

Az utánuk születettek már jóval kisebb érdeklődést mutatnak a rágók illetve a cukorkák iránt.

Egyes gyártók úgy gondolják, a rágógumiipart akkor lehet kirántani a bajból, ha nem a lehelet frissítésére alkalmas termékként próbálják a rágókat eladni. Például a 133 éves Wrigley márkát és az Orbitot is birtokló Marsnál úgy döntöttek, hogy rágóikat inkább stresszoldóként kínálják a vásárlóknak, és idéntől ekként reklámozzák őket.