Ezt biztosan nem gondolta volna a repülőgépek futóműveiről

repülőgép, futómű, abroncs
Illusztrácó
Fotó: Brice Cooper
Vágólapra másolva!
A repülőgépek futóműveire gumiabroncsokat szállító vállalatoknak érdekük, hogy termékeik nagyon jó minőségűek legyenek. A gumikat ugyanis a repülőgép részeként nem birtokolják a légitársaságok, hanem bérlik gyártóiktól. Ezért a gyártóknak az a jó, ha ritkán kell azokat cserélni.
Vágólapra másolva!

Nagy igénybevételnek vannak kitéve a repülőgépeken a gumik. A gyakori vélekedéssel ellentétben, ezek nem óriásira fújt autógumik, hiába hasonlítanak azokra például egy Boeing 777-es darabonként 120 kg-os abroncsai

A gumiabroncsok két meghatározó gyártójának, a Goodyearnek és a Michelinnek is külön részlege foglalkozik a repülőgépgumik gyártásával. 

A folyamat során a normál autógumikhoz képest sokszoros nyomást hoznak létre azokban, hogy bírják a landolásokat.

A repülőgépgumiknál meghatározott, hogy hányszor lehet azokat használni, és milyen paraméterek mellett. Például egy Boeing 737 Max 9-es gép esetében a maximális leszállósúlynak 74 tonna alatt kell lennie, a sebesség pedig nem lehet több 130 mérföld per óránál (kb. 209 km per óra). 

Az Air Canada azt közölte, hogy az első futóművek gumiabroncsai 300-450 leszállást bírnak ki. A tartósságra a gép paraméterei mellett az egyes kifutópályák minősége, illetve az időjárási viszonyok is hatással vannak.

A gumiabroncsok kapcsán azonban az egyik legkülönösebb az, hogy bár a repülőgépek részei, nem képezik a légitársaságok tulajdonát.

Az abroncsokat a vállalatok lényegében leszállásonkénti könyveléssel bérlik. 

Ezért a gumikat gyártó cégeknek elemi érdeke, hogy minél jobb minőségű, tartós és megbízható abroncsokkal lássák el a társaságok gépeit.

Ha a gumi elért használati alkalmai végére, azt visszaküldik a gyártónak. Előfordul ugyanakkor, hogy az abroncsot ekkor még nem kell leselejtezni, mert ha újra létrehozzák benne a nyomást, akkor más légitársaságnak más típusú gépein még használható lehet.

A Quartz összeállítása arra is kitér, hogy 

a repülők gumiabroncsai nagyon ritkán durrannak ki, ritkaságszámba megy a defektes repülőgép. 

Persze erre is van példa: az alábbi, 2021-es videón az látható, ahogy az utasok tolnak arrébb egy DHC-6-300 Twin Otter típusú repülőgépet egy nepáli reptéren. A gépnek landolás közben kiszakadt az egyik elülső gumija a kifutópályán. A veszteglő gép minden irányban akadályozta a forgalmat. Így a fedélzetén érkezőknek kellett a defektes gépet eltolni az útból: