Változatlanul veszélyes állapotok uralkodnak a Vörös-tengeren, amelyen a jemeni húszi terroristák támadásai miatt szinte teljesen leállt a hajóforgalom. Ahogy az Origo bemutatta, ez súlyos hatással van az európai cégek ellátására is: gyáraknak kell szüneteltetniük a termelést, egyes, Magyarországon is jelen lévő cégek pedig átmeneti áruhiánnyal néznek szembe.
A Retail Gazette oldalán most megjelentek szerint a brit cégek érintettsége különösen aggasztó. A brit kereskedelmi kamara felmérésében több mint 1000 kiskereskedő és exportáló cég vett részt.
Az eredmények szerint a vállalatok felét érintik a vörös-tengeri húszi akciók, illetve az újabb szomáliai kalózok felbukkanása nyomán kialakult helyzet.
Például költségeik jelentős emelkedésével. Egyes cégek ugyanis a konténerek Ázsiából Európába való szállítási költségeit 300 százalékkal megemelték.
Az elszálló szállítási árak mellett a gyártókat az alkatrészek hiánya sújtja. A szállítási idők a korábbiaknál hetekkel hosszabbodtak. S mivel ennek következtében az ellátási lánc is megszakad, ezért némelyik vállalatnál pénzügyi problémákhoz vezethet a helyzet, hiszen termékeiket nem tudják a tervezett időben értékesíteni.
A problémák nem csak a kereskedőket, hanem az exportáló cégeket is érintik.
A kamara elnöke szerint a brit export 2023-ban visszaesett, és mivel a globális kereslet most is gyenge, ezért elkerülhetetlen, hogy a nehéz helyzetbe kerülő exportáló vállalatoknak a londoni kormány közvetlen segítséget nyújtson.