A Vendée Globe-ot a vitorlássport legkomplexebb kihívásának nevezte az esemény alkalmából az MVM székházában rendezett kerekasztal-beszélgetésen az 50 éves Weöres Szabolcs.
Arra vonatkozóan, hogy hányadik hely megszerzése a cél a versenyen, számszerű eredményt nem szeretett volna megfogalmazni, azt hangsúlyozta, hogy magából és a hajójából szeretné kihozni a legtöbbet, aztán elválik, ez mire lesz elég.
Tisztában van azzal, hogy nem lesz könnyű dolga, mert az új technikával készülő hajók akár ötven százalékkal is gyorsabbak lehetnek, mint az ő 2007-es technológiai színvonalat tükröző vitorlása. Az esélyeket latolgatva hozzátette, három részre lehet osztani a mezőnyt, amelyből négy-öt hajó emelkedik ki felfelé.
A fizikai felkészültségét triatlonnal biztosító Weöres Szabolcs a Vendée Globa-ra történő kvalifikáció kapcsán elmondta, hogy a vitorlázás Mount Everestjének is nevezett megméretésen való induláshoz minden eddiginél szigorúbb feltételeket szabtak meg a szervezők. A nagy érdeklődés miatt negyven főben határozták meg az indulói létszámot, és a kijelölt versenyeken kell összegyűjteni a részvételhez szükséges mérföldeket.
A magyar sportember eredményes éven van túl, tavaly véghez vitte, amit eltervezett: négy viadalt is sikerrel teljesített.
A New Europe névre keresztelt hajója átépítése után júliusban Fa Nándorral vett részt az 50. Rolex Fastnet Race-n (348 tengeri mérföldet írhatott jóvá), szeptemberben Irina Gracsevával indult a Défi Azimuton (294 mérföld), novemberben szintén vele a Transat Jacques Vabre-n (1880 mérföld), majd szólóban a Retour à La Base elnevezésű újabb transzatlanti menettel zárta az esztendőt (3500 mérföld). Összesen több mint 777 órát, azaz több mint egy hónapot töltött vízen versenyzéssel, és összességében a Vendée Globe kvalifikációs listáján a 34. helyen áll.
"Mind a négy viadalon célba értünk, ami ebben a hajóosztályban nagy dolog. A végére összeállt a hajó a szólóvitorlázásra, sikerült megszokni és kialakítani a megfelelő életritmust. A hajót egyre jobban megismerem, kezdek eggyé válni vele" - fogalmazott Weöres, aki legnagyobb baleseteként arról számolt be, amikor valószínűleg egy bálnának ütközött.
Idén a Vendée Globe előtt még két viadal szerepel a versenynaptárában: a május végén rajtoló New York Vendée-Les Sables d'Olonne szóló transzatlanti megméretés, a Vendée Globe utolsó kvalifikációs lehetősége, majd a Défi Azimut szeptemberben. Ehhez hozzájön még a sok tesztvitorlázás, illetve a több mint 25 ezer kilométer utazás Magyarország és a különböző tengeri kikötők között. A hajót ugyanis folyamatosan fejleszteni kell, kijavítani a kisebb-nagyobb hibákat, tesztvitorlázáson ellenőrizni, mi hogyan működik a versenyek közötti felkészülési időszakokban.
Fa Nándor nyomdokaiba lépve Weöres Szabolcs második magyarként indulhat a vitorlázás Everestjének is nevezett Vendée Globe-on, a világ legnehezebbnek számító vitorlássport-versenyén,
amelyen a résztvevőknek egyedül, külső segítség és kikötés nélkül kell körbehajózniuk a Földet. Terve megvalósításában a Szerencsejáték Zrt., az MVM, a Mol, a GreenGo és az MBH Bank is segíti.
Weöres, aki gyerekkora óta vitorlázik, és mindig is nagy álma volt a híres földkerülő szólóvitorlás-versenyen való indulás, nem csak fizikálisan, hanem mentálisan is készül a Vendée Globe-ra. Szerinte fontos, hogy folyamatosan fókuszált állapotban legyen, lehetőleg kerülje a nagy amplitudójú hangulatingadozásokat, vagyis se túl szomorú és levert, se túl jókedvű ne legyen, hanem folyamatosan a vitorlázásra koncentráljon.
Büszke arra, hogy magyarként, egy tengerrel nem rendelkező ország képviselőjeként részt vehet egy ilyen versenyen. Bízik abban, hogy segítségére lehet a magyarokra jellemző kreativitás, hiszen a Vendée Globe során számos előre nem látható probléma merülhet fel, amit mind egyedül kell majd megoldania.
A híres előd, Fa Nándor 1993-ban 128 nap alatt célba érve ötödik lett a földkerülő viadalon.
A tizedik Vendée Globe november 10-én rajtol a franciaországi Les Sables d'Olonne-ból.