A Pepco is megkongatta a vészharangot

Pepco, áruház, bolt, ruházat, játék, 
  Pepco Brand To Launch On Warsaw Stock Exchange poland polish pepco discount stock exchange brand krakow cracow shopping ba
Kivonul a Pepco Ausztriából, 73 üzletet zárnak be
Fotó: Beata Zawrzel/NurPhoto
Vágólapra másolva!
Egyre nagyobb a feszültség a Vörös-tengeren a húszik hajókat érő támadásai miatt. Az Irán által támogatott lázadók tevékenységéhez köthetően már két amerikai haditengerész is valószínűsíthetően meghalt, amikor egy rajtaütésben vettek részt egy csempészhajó ellen. Az egyre súlyosabb konfliktusban az áruhiány mellett az élőállat-szállítmányok helyzete is aggodalomra ad okot. Eközben pedig újabb európai nagyvállalat adott ki figyelmeztetést: a Pepco negyedéves pénzügyi jelentésében jelzi, hogy a krízis miatt néhány hónapon belül áruhiány jöhet boltjaikban.
Vágólapra másolva!

Elhúzódó válsággal, a fegyveres akciók sokasodásával fenyeget a Vörös-tengeren kialakult helyzet, mely egyre több vállalatot kihívás elé állít. Az elmúlt hetekben a térségben állomásozó amerikai és brit katonai erők fokozták csapásaikat a húszik állásai ellen, és további akciókat helyeztek kilátásba, mire válaszul a húszik néhány napja bejelentették, hogy

az Izraelbe tartó hajók mellett célpontnak tekintenek minden, Jemen partjainál elhaladó brit és amerikai tengeri járművet.

Egy nappal korábban pedig egy indiai hadihajónak kellett a Marshall-szigetek zászlaja hajózó Genco Picardy nevű teherhajó segítségére sietnie, amely egy robbanószerrel megpakolt, a jemeni húszik által támadásra használt drón becsapódásában sérült meg.

Az indiai haditengerészet által közzétett felvétel a Marshall-szigetek zászlaja alatt hajózó Genco Picardy teherhajó megperzselődött oldaláról az Ádeni-öbölben 2024. január 18-án Forrás: MTI/AP/Indiai haditengerészet/-

Két amerikai haditengerész tűnt el egy rajtaütésben, vélhetően halottak

Úgy tűnik, hogy a konfliktusnak már a nyugati országok katonai erői között is vannak halálos áldozatai. Az amerikai hadsereg közleménye szerint ugyanis 10 napon át tartó, eredménytelen keresés után

halottnak tekintik azt a két amerikai haditengerészt, akik egy január 11-i akcióban tűntek el.

A haditengerészek egy elitalakulat tagjaként egy Szomália partjainál hajózó helyi vitorlásra, egy dhow-ra szálltak át (a térség hagyományos hajótípusának jelentőségéről a vörös-tengeri válságban az Origón ebben a cikkben olvashat). A dhow Iránban gyártott rakétaalkatrészeket szállított a húszi lázadóknak, a hajón egy komplex műveletben ütöttek rajta. A hadsereg szerint dhow-n lefoglalt szállítmány az első, Iránhoz köthető, lefoglalt

halálos fegyverszállítmány, melyet a húsziknak akartak eljuttatni 2023 novembere óta, amióta a lázadók kereskedelmi hajókat támadnak a térségben.

A két kommandós akkor tűnt el, amikor a háborgó tengeren az egyikük a vízbe esett, társa pedig utána ugrott, hogy megmentse.

Az Egyesült Államok a Szuezi-csatornához vezető, kulcsfontosságú tengeri kereskedelmi útvonal hatékonyabb védelme érdekében korábban nemzetközi katonai szövetség létrehozását kezdeményezte, aminek már több mint húsz ország, köztük Nagy-Britannia, Kanada, Franciaország, Hollandia, Norvégia és Dánia a tagja. Legutóbb Belgium jelentette be, január 19-én, hogy csatlakozik a vörös-tengeri katonai szövetséghez.

Az Egyesült Államok Központi Parancsnoksága által az X-en közzétett képeken a lefoglalt, felségjelzés nélküli dhow és halálos csempészáruja:

Egyre több vállalat figyelmeztet áruhiányra

Eközben egyre több vállalatot állít nehézség elé az, hogy késve kapják meg áruikat, alkatrészeiket a tengerentúlról. Ahogy az Origo bemutatta, a teherhajók új útvonalakon hajóznak Európa irányába, a szállítási késedelmek miatt a gyártócégek egy részének alkatrészhiányra, a kereskedőknek és a vásárlóknak pedig átmeneti áruhiányra kell készülniük.

További problémát jelent, hogy a tengeri áruszállításnak jelentékeny részét teszi ki az élőállat-szállítás.

Szakemberek arra figyelmeztetnek: egyes, már útnak indított szállítmányok esetében nem számoltak olyan hosszú utazási idővel, mint amennyi időt most az állatoknak a tengeren kell tölteniük. Bár például az Ausztráliából induló hajóknál előírás a tartalék takarmány, állatorvos valamint képzett állatgondozók jelenléte, az állatokat a hosszabb utazási idő nagyon megviseli.

Ha pedig ez nem lenne elég, ahogy az Origo összeállításában bemutatta, úgy tűnik, hogy a vörös-tengeri káoszban újra megerősödhet a szomáliai kalózkodás is.

Mindez várhatóan előbb-utóbb a vásárlók oldalán, a boltokban is éreztetni fogja hatását szerényebb áruválasztékkal, kisebb mennyiségű kínálattal.

A témában korábban már nyilatkozó cégek után most a Pepco-csoport tett bejelentést aktuális pénzügyi jelentésüket kísérve. Eszerint a Vörös-tengeren kialakult válság miatt arra számítanak, hogy az ellátási láncok zűrzavara és a szállítási idők növekedése miatt a következő hónapokban hiány lehet boltjaikban egyes árukból.

A Pepco is áruhiányra figyelmeztet a Vörös-tengeren kialakult válság miatt Forrás: NurPhoto via AFP/Beata Zawrzel/NurPhoto/Beata Zawrzel

A vállalat vezetői, bár optimisták a következő negyedévekre vonatkozóan is, de mint a közleményükből kiderül, aggodalommal figyelik a Közel-Keleten mélyülő válságot. A cég szerint, bár szállítási költségeik csökkentek az előző negyedévben, és egyelőre az akkor rögzített árakon érkezik az áru a Távol-Keletről, de a szállítmányozást érő súlyos hatások miatt a hosszabb tengeri útvonalaknál kapcsán a költségek emelkedésére készülnek.

Azt is közzétették, hogy a

termékkínálatot egyelőre nem érinti érdemeben a kialakult helyzet, de várakozásaik szerint a következő hónapokban jelentős hatása lesz a szállítmányok késésének.

A Pepcónál úgy látják, a Közel-Keleten kialakult helyzet az áruházláncban kapható termékeknél ellátási zavarok, áruhiány léphet fel.