Elege lett a kormánynak a kisebb kiszerelésű, de ugyanannyiba kerülő termékekből

élelmiszerbolt vegyesbolt food store female male child small girl daughter smiling couple young adults provision european lifestyle middle class caucasian wellbeing choice assortment shelf russian shopping line discount hypermark
54870144 - young positive smiling parents with little girl buying tinned food at grocery
Vágólapra másolva!
A kormány a leghatározottabban fellép a fogyasztók megtévesztése ellen, a családok védelme és az infláció csökkentése érdekében - írja közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM). 
Vágólapra másolva!

A háború és a rendkívül káros brüsszeli szankciók az egekbe lökték az inflációt. A Kormány a családok, a munkahelyek és a gazdaság védelme érdekében akciótervet dolgozott ki az infláció letörése és év végéig egy számjegyűre csökkentése érdekében. A Kormány intézkedései hatékonyak és látványosak: januárban először megállították a szankciós inflációt, majd csökkenő pályára állították - írja a GFM.

Az olyan lépéseknek köszönhetően, mint a kötelező akciózás vagy az online árfigyelő bevezetése,

több mint 9 százalékpontot csökkenve már hetedik hónapja tart a szankciós infláció trendszerű mérséklődése.

Ez élénkítheti a keresletet, ezzel is segítve a fogyasztás ismételt bővülését.

A kép illusztráció Forrás: Origo

Rejtett áremelések

Bár az infláció határozottan csökken, a multik profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el. A multik amellett, hogy nagyobb mértékben emelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a magas árak miatt kieső fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett áremelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével trükköznek annak érdekében, hogy tovább növeljék profitjukat.

Ezt a szakirodalom zsugorinflációnak (angolul „shrinkflation") hívja, amely arra utal, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás ára bár változatlan marad, csökken a kiszerelés mérete vagy akár romlik a termék vagy szolgáltatás minősége.

Egy termék ára, ha a gyakorlatban nem változik, miközben kiszerelése a korábbi 100 grammról 90 grammra csökken, akkor valójában több mint 10 százalékos „áremelést" kell elszenvednie a fogyasztóknak.

Az árspekuláns multik viselkedésének eredménye tehát az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből, ezáltal jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá, ami egészségügyi szempontból is kiemelt kockázat. A zsugorinfláció különösen azért fogyasztóellenes, mert a multik kihasználják, hogy a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon, figyelmük többnyire az árcédulákra koncentrálódik.

A vásárlók megtévesztése ellen azonban a Kormány a leghatározottabban fel fog lépni és megakadályozza, hogy a családokat – különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben – megkárosítsák

- írja közleményében a GFM.