Felbosszantott egy jegybankot egy népszerű utcai gyorsétel

dél-korea, pénzérme
dél-korea, pénzérme
Vágólapra másolva!
Valószínűleg át kell tervezniük a Sibwonppang nevű utcai gyorsételüket a gyártóiknak, miután a dél-koreai jegybank kifogást emelt a termék ellen. A Bank of Korea azt kifogásolta, hogy az étel nyilvánvalóan egy korábban kibocsátott pénzérmét idéz meg, amivel megsérti a pénzmásolatokra vonatkozó monetáris előírásokat.
Vágólapra másolva!

A Sibwonppang néhány éve megjelent, egyre népszerűbb, sajttal töltött kenyérszerű utcai gyorsétel, melyet Gyeongju turisták által is súrún látogatott részein 3000 vonért (kb. 700 forint) árulnak. Az étel leginkább egy 1966-ban forgalomba bocsátott 10 vonos érme felnagyított változatása hasonlít. Ez viszont a dél-koreai központi bank nem tartja elfogadhatónak.

Az alábbi képen egy vásárló frissen vásárolt Sibwonppang-ját fogyasztja:

"Jelenleg Sibwonppang gyártóival tárgyalunk arról, hogy a jegybank számára is elfogadható változásokat végezzenek a termékükön. Jogi lépéseket azonban nem tervezünk a termékek előállítói ellen" - nyilatkozta a jegybank egyik tisztségviselője egy dél-korei lapnak. Ez utóbbi megjegyzés azért különösen fontos a gyártóknak, mert a jegybank akkor adta ki közleményét - az előző hét csütörtökön -, amikorra már iparági pletykák terjedtek arról, hogy a pénzintézet csak a megfelelő időpontra vár, hogy megindítsa a peres eljárást a cégek ellen.

A jegybanknak az a kifogása, hogy

hatályos szabályzatuk alapján tilos a hivatalos pénzérmék illetve a bankjegyek rajzolatainak, grafikai megvalósításuknak

A tilalmat azzal indokolják, hogy ellenkező esetben meggyengülhet a dél-koreai fizetőeszközbe vetett bizalom, ami idővel a pénzpiacokon mérhető, kedvezőtlen folyamatokat indítana el.

A Bank of Korea csak külön, előzetesen igénylet engedély alapján hagyja jóvá a pénzek elrendezésének kereskedelmi célú felhasználását, és akkor is csak hat hónapos időtartamra szólóan.

A gyártók ugyanakkor azt mondják: a felelősség nem őket terheli, hiszen az állam maga tette elérhetővé és szabadon felhasználhatóvá többek között a bankjegyek és a pénzérmék dizájnelemeit, mintáikat is.

Az étel egyébként 2019-ben robbant be a városban, népszerűségéhez a közösségi médiában terjedő posztok és üzenetek is nagyban hozzájárultak. Nemrégiben Szöulban is megjelent a termék, amelyet a jelek szerint ott is szívesen vásárolnak a fogyasztók. Az étel mintázata - hasonlóan az 1966-ban kibocsátott érméhez - a történelmi Gyeongju időszakát, a Silla-dinasztia nagyjából ezeréves uralmát idézi Kr. e .57-től Kr. u. 935-ig.

Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a gyártók és a jegybank vitájának lezárása, de a Korea JoongAng Daily beszámolójából az derül ki, hogy a gyártók hajlandóságot mutatnak a változtatásra a termék kialakításán, hogy az megfeleljen a jegybanki elvárásoknak - azaz ne másolja a régi 10 vonos érmét.

Cikkünk kiemelt képe illusztráció / forrás: Pixabay