Örökre eltűnik az autógyár, amelynek remekeivel egykor uralkodók és gengszterek is száguldoztak

mafia, autó, autómobil, maffia, maffiózó
Tough Guy - Retro-Style
Vágólapra másolva!
A huszadik század első felében kiváló luxusautóiról volt ismert a Packard, az egyik ikonikus amerikai autómárka. A márkanév még mindig jól cseng, pedig már több mint hatvan éve megszűnt, az ötvenes években készült el az utolsó Packard-autó. Az azóta eltelt évtizedekben történtek ugyan kísérletek a javarészt üresen álló gyártelep újrahasznosítására, ám egyik sem bizonyult hosszú életűnek. A hatalmas detroiti gyár - amely a mai napig a világ egyik legnagyobb elhagyatott ingatlanegyüttesének számít - mostanáig egyre csak pusztult. Most azonban a városvezetés lebontatja, amivel pontot tesznek a hatalmas komplexum évszázados történetének végére. Ezzel alighanem végleg elvész valami a második világháború előtti évtizedek Amerikájából is.
Vágólapra másolva!

1899-ben alapították a Packardot, amely az egyik legelismertebb autómárkává vált, a húszas-harmincas években amerikai elnökök, hollywoodi sztárok, gengszterek, és a világ uralkodói választották ezeket a fényűző luxusautókat. Az autópiac egyik legrangosabb márkája volt a második világháború előtti időszakban.

Elsődleges volt az innováció és a minőség

A cég története a XIX. század végén kezdődött, amikor James Ward Packard, egy Winton márkájú autó csalódott tulajdonosa felkereste a clevelandi gyár vezetőségét, és javaslatokat tett arra vonatkozóan, hogy miben kellene fejleszteni a kocsin. Alexander Winton válasza azonban elutasító volt, ami arra sarkallta Packardot, hogy saját gyárat hozzon létre, amely az elképzeléseinek teljes mértékben megfelelő autókat állít elő.

James Ward Packard garázscégből épített nagyvállalatot Forrás: David Packard Award (futureoftheocean.wordpress.com)

A kezdetektől elsődleges szempont volt az innováció és a minőség, ugyanakkor önbizalomban sem volt hiány, amit az 1901-től hosszú időn át használt reklámszlogen is mutat: "Kérdezzen meg egy tulajdonost!"

Az első üzemi épület még az ohiói Warrenben épült fel, ahonnan 1902-ben átköltöztek Detroitba, ahol Packard Motor és Autógyár Társaság néven kezdték meg a működésüket.

1902-ben jelent meg a híres Model K, amely a korabeli Amerika egyik legdrágább gépkocsija volt.

Ezek az autók tökéletesen felidézik a harmincas évek Amerikáját:

Az összességében 16 hektáros, akkoriban a város határában álló területen 1903-ban kezdődött meg egy hatalmas, 330 ezer négyzetméteres üzemkomplexum felépítése, amelyet a Packard csődje miatt 1958-ban zártak be. Jelenlegi állapotában a világ egyik legnagyobb elhagyatott ingatlanegyüttesének számít.

Város a városban

A Packard 1910-ben az amerikai autóváros legnagyobb autógyárának számított, fénykorában, a negyvenes években 40 ezer ember dolgozott itt, valóságos város volt a városban.

A Packard hatalmas gyártelepének részlete a negyvenes években:

Ilyen kocsival rengeteg, a korszakot ábrázoló filmben lehet találkozni: tökéletesen felidézi a harmincas évek Amerikáját, amelyet a legtöbb ember - elsősorban Al Capone révén - elsősorban a gengsztervilággal kapcsol össze.

James Ward Packard 1928-ban úgy halt meg, hogy a nevét viselő autók Amerika legismertebb embereit szolgálták: Wilson elnököt, a Rockefellereket és más befolyásos mágnásokat, valamint számos hollywoodi filmcsillagot.

Ez a hatalmas gyártelep napjainkban a világ egyik legnagyobb elhagyatottan álló ingatlanegyüttese Forrás: Shutterstock/Small Town Big World

Több külföldi uralkodó is ezt a márkát választotta: egyebek között Alfonz spanyol, Faruk egyiptomi, Al-Fejszál szaúdi és Sándor jugoszláv király használt Packardot, utóbbi összesen 48 példányt szerzett be belőle.

A cári család járműparkját megszerző kommunista vezetők - Sztálinnal az élen - szintén rajongtak a Packardért.

A cikk még nem ért véget! Lapozzon, a következő oldalon elmondjuk, mi vezetett az egykori luxusmárka megszűnéséhez, és azt, hogyan próbálták feltámasztani.