Utolérte a szárazság az egyik legfontosabb vízi átkelőt, késhetnek az áruk

Panama Canal Readies For Planned Expansion > on April 6, 2016 in Panama, Ciudad de, Panama.
PANAMA CITY, PANAMA - APRIL 07: A cargo ship makes its way through the Miraflores locks as it crosses the Panama Canal on April 7, 2016 in Panama City, Panama. A $5.3 billion Panama Canal expansion project is scheduled to be completed soon and is projected to double the capacity of the canal. (Photo by Joe Raedle/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Június végétől - egész pontosan június 25-től - korlátozzák a merülési mélységet a Panama-csatorna forgalmában. Ennek értelmében ettől a naptól kezdődően csak a 13,3 méternél nem nagyobb merülési mélységgel bíró teherhajók haladhatnak át a világkereskedelem szempontjából nagy jelentőséggel bíró átjárón. Ez már a sokadik korlátozó intézkedés a csatornánál idén január óta, amiket a régiót sújtó szárazság és az annak kapcsán lecsökkent vízszint miatt bevezettek.
Vágólapra másolva!

A csatorna működtetéséért felelős hatóság szakemberei most azon dolgoznak, hogy elkerülhetők legyenek az Ever Given megfenekléséhez hasonló balesetek - írja a Quartz. Emlékezetes, hogy a világ egyik legnagyobb konténerhajója 2021 márciusában zátonyra futott, majd megfeneklett a Szuezi-csatornában, napokon át blokkolva az átkelő forgalmát, dollátrmilliárdos világgazdasági károkat okozva.

Ha a csatorna vízhelyzete nem javul, tovább nő a valószínűsége annak, hogy ehhez hasonló esetek ott is bekövetkeznek.

A Panama-csatorna a világ egyik legfontosabb kereskedelmi tengeri átkelője. Zsiliprendszerén a hajók fedélzetén összesen mintegy 250 ezer szabványos (20 láb hosszú, 1 TEU-s) konténer halad át évente. Ez a csatorna biztosítja a legrövidebb tengeri útvonalat Dél-Amerika nyugati partjai és Észak-Európa között, illetve a világgkereskedelemben forgó áruk mintegy 3,5 százaléka halad át ott évente.

Kevés a víz a Panama-csatornában (illusztráció) Forrás: AFP/Rodrigo Arangua

A most meghozott rendelkezések értelmében a hajók üzemeltetői arra kényszerülhetnek, hogy csökkentsék a rakományok súlyát. Sőt, a szállítmányok tekintélyes részeit a rakterekből le kell pakolni a szárazföldre az átkelés idejére, hogy a hajók az előírt maximális merülési mélységen belül maradjanak.

Bár a rakomány visszatöltése elvileg nem okoz logisztikai problémát az átkelés után, de az időveszteség miatt akár jelentős késések is kialakulhatnak a hajók közlekedési rendjében.

A korlátozások nem érintik az LNG-tankereket. A cseppfolyósított földgázt szállító hajók jellemzően 11 méterre merülnek. A csatornát felügyelő hatóság közlése szerint az LNG-tankerek forgalma 31 százalékkal növekedett az átkelőn az orosz-ukrán háború kitörését követően. Az átkelőt továbbra is használhatják a Panamax típusú konténerhajók, ezek merülési mélysége szintén megfelelő még az átkeléshez (ezzel jelölték azokat a legnagyobb méretű hajókat, amelyek még képesek voltak átkelni a Panama-csatornán annak 2016-os bővítését megelőzően)..

Panamában és a régióban a szokásosnál melegebb és szárazabb az idei június, a Panama-csatorna vízutánpótlását biztosító vízgyűjtőkben pedig kevesebb a víz. Ez főként annak köszönhető, hogy február-április időszakban a vártnál kevesebb csapadék hullott, és az idén visszatért El Niño-jelenség csak ront a helyzeten, mivel következtében tovább melegszik a tenger felszíne és a levegő hőmérséklete.

Az előrejelzések sem túl biztatók, a régióban júliusra új, aggasztó rekordot érhet el a vízhiány mértéke.