Nagy változásra készül a Starbucks, ez érintheti a magyar piacot is

Starbucks
56926230 - samutprakarn, thailand - may 21, 2016: large iced starbucks drink in a clear cup on a black table with blurred background inside home pro village , suvarnabhumi shopping mall
Vágólapra másolva!
A Starbucks tervezi, hogy világszerte elmozdul a többször használatos poharak felé. Ez nem lesz könnyű feladat, ráadásul a vállalat már eddig is sikertelennek bizonyult hasonló célkitűzések esetében. Mindazonáltal a fogyasztók nyitottak a változásra, csak megfelelő ösztönzőkre várnak.
Vágólapra másolva!

A Starbucks számára már hosszú ideje kihívást jelent, hogy miként lehet növelni a többször használható poharak számár, visszaszorítva az egyszer használatos papírpoharakat, melyekkel rengetek hulladék halmozódik fel.

A vállalat azt tervezi, hogy az idei év végére az USA-ban található minden kávézójában lehetővé teszi a többször használatos poharak használatát

– az erre vonatkozó első tervet még 2022 márciusában jelentették be. A döntés jelentősége, hogy ez nemcsak a kávézókban rendelő vendégekre lesz érvényes (mint eddig), hanem az autós és mobilrendelésekre is. Ez utóbbiak az Egyesült Államokban már a Starbucks eladásainak 74 százalékát adták a legutóbbi negyedévben – írja a CNBC.

A Starbucks egyébként sikeresen talpra állt a koronavírus-járvány nehézségeiből. A vállalat részvénye az elmúlt évben 27 százalékkal erősödött, a közlésük szerint pedig a csúcsidőszakokban már több vendéget szolgálnak ki, mint a járvány előtt.

Az amerikai vásárlók azonban az elmúlt években folyamatosan mozdultak el az autós és mobilrendelések felé. Ennek oka a gyorsaság, ami igencsak megnehezíti a többször használatos poharak alkalmazását. Ha például valaki mobilon leadja a rendelését, azt akarja, hogy a kávéja az átvételkor álljon rendelkezésre. Vagyis ebben az esetben a többször használatos pohár felhasználása szembemegy a mobilos rendelés lényegével.

A kávézólánc a világ minden táján teszteli a többször használatos vagy visszaváltható poharakat. Tajvanon például poharat lehet „bérelni".

A fogyasztónak poharanként 1,60 dollárt kell fizetnie pluszban, majd ezt visszakapja, ha visszaviszi a poharat egy Starbucks kávézóba.

Az Egyesült Államokon kívül hasonló programokat tesztelnek Dél-Koreában, Japánban és Szingapúrban is, de már olyan európai városokban is próbálkoztak már a visszaváltható poharak rendszerével, mint London, Genf és Párizs. A Starbucks most azt tervezi, hogy 2025-ig minden európai, közel-keleti és afrikai piacára kiterjeszti a lehetőséget.

Mindazonáltal a Starbucks már eddig is tűzött ki maga elé jelentős fenntarthatósági célokat, melyeket nem sikerült teljesítenie. 2008-ban például bejelentették, hogy 2015-re az italaik 25 százalékát többször használatos pohárban szolgálják majd fel. 2018-ra, egy évtizeddel a cél kitűzését követően, azonban ez az arány még mindig kevesebb mint 2 százalék volt csupán.

Emellett a vállalat azt is megfogadta, hogy 2020-ra az üzletei világszerte csak megújuló energiaforrásokat használnak. Noha ebben jelentős előrelépések történtek az évek során, 2022-ben az arány még 75 százalék volt.

Jóllehet a többször használatos poharak széleskörű bevezetése talán nem lesz könnyű, az már most látszik, hogy van rá fogyasztói igény. Az IGD tanácsadócég által végzett felmérés szerint

a vásárlók 83 százaléka nyitott a változásra, azonban szükségük van valamilyen ösztönzőre.

Vagyis a Starbucks számára a legnagyobb kihívás valószínűleg az lesz, hogy megfelelő ösztönzőket találjon a többször használatos poharak mellé.