Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Külön stúdióban forgatták a méregdrága tortadobálós jeleneteket

torta dobálás, film jelenetek, torta, pite, dobás, cake fight, pie fight, The Great Race, Verseny a javából, film
La grande course autour du monde The Great Race 1965 real Blake Edwards Tony Curtis Nathalie Wood. Collection Christophel © Warner Bros (Photo by WARNER BROS / Collection ChristopheL via AFP)
Vágólapra másolva!
Ma már szinte elképzelhetetlen egy fergeteges vígjáték tortadobálós jelenet nélkül. Ez ugyanúgy klasszikussá vált, mint amikor egy filmben valaki elcsúszik egy banánhéjon. Megfejthetetlen, hogy miért, talán a "támadás" meglepetésszerűsége, vagy akár a célpont reakciója, akár az egész látszólagos ártalmatlansága miatt, de a nézők mindig nagyokat kacagnak az ilyen filmrészleteken. Mutatjuk honnan származik és hogyan lett a torta arculkenése a sikerfilmek kedvelt fogása. 
Vágólapra másolva!

A filmektől és a televíziós show műsoroktól kezdve a politikai tüntetéseken át a jótékonysági rendezvényekig mindenhol volt, és valószínűleg a jövőben is lesz tortadobálás.Honnan ered és hogyan változott ez a komikus "támadás" az idők során? A válaszhoz vissza kell utaznunk gondolatban a hollywoodi film korai időszakába.

A nagy verseny Tony Curtis-szel a főszerepben Forrás: Collection ChristopheL via AFP/© Warner Bros/Warner Bros

Színpapdról a vászonra

Los Angelesben, a Glendale Blvd. 1712. szám alatt egy emléktábla szól arról, hogy egykor ott működött a Keystone Studios néven ismertté vált filmes cég. A tortadobálós burleszk vígjátékok úttörőjeként számon tartott stúdiót Mack Sennett alapította 1912-ben, és sokáig csak itt forgatták az ilyen jeleneteket. A Keystone egyébként ma már egy másik helyszínen, az Echo Parkban található. De hogyan került a vászonra a tortadobálás?

A tortadobálás valószínűleg a színpadról származik, eredetileg nem filmes burleszk elem, hanem

a Vaudeville showműsorok része lehetett.

A vaudeville (ejtsd: vódvill) egy színpadi műfaj elnevezése. Eredetileg jellegzetesen párizsi, utcai dalokat jelölt, és a – zömmel itáliai komédiások – előszeretettel építették be ezeket a dalocskákat rögtönzéses játékaikba. Ezeket a vaudeville-eket (más műfajokkal együtt) a francia vígopera, az opéra comique előzményeinek tekintik. A vaudeville, mint zenés színpadi műfaj az angol music hall amerikai változata. Az előadás táncból és énekből, pantomimból, dialógusokból, akrobata számokból, valamint állatidomárok és bűvészek mutatványaiból állt össze. A vaudeville-társulatok általában az országban vándorolva, mindig más helyen adták elő a műsort. A tizenkilencedik század Amerikájában több száz ilyen vándortársulat működött.

Az első tortadobálás filmen

Az első tortadobálós geg 1909-ben jelent meg a Mr. Flip című némafilmben. A történet szerint egy férfi azzal töltötte a napjait, hogy jártában-keltében udvarolt a nőknek, szinte már zaklatta őket rámenősségével. Egy cukrászasszony azonban megelégelte ezt, és jól arculdobta egy tortával.

A film elérhető egy internetes videómegosztó felületen:

Nemsokára már szinte minden Keystone gyártotta vígjátékban szerepet kapott a tortadobálás, így

a stúdiónak saját cukrászdára is szüksége lett a felhasznált tortamennyiség miatt.

Szerencséjükre a közelükben működött Sarah Brener cukrászdája, így ő lett a legfőbb szállítója a filmekben a színészek által egymásra hajított édességeknek. Habár a legtöbb torta kifejezetten a filmekhez készült, és ehetetlen volt - nehéz tésztából és lötyögős pudingból készült -, a korabeli források szerint volt néhány nagyon ízletes is azok között. Charlie Chaplin például annyira meg volt elégedve Brener alkotásaival, hogy a cukrászasszonynak ajándékozta egyik védjegyévé vált sétapálcáját is, és azt híresztelte, hogy itt készül a város legfinomabb tortája.

Tortadobálási előírások

Egyébként szigorú szabályokat írtak elő a filmes tortadobálós jelenetekre: például ha a célszemély fekete ruhát viselt, akkor a torta töltelékében mindenképpen lennie kellett hatalmas adag tejszínhabnak, ha viszont színes volt az illető öltözéke, akkor csoki - eperszirupos, illetve egyéb fekete színű - tölteléknek kellett dominálnia az édességben. Mindez a minél hatásosabb látvány megteremtését szolgálta.

A dobás technikája sem volt mindegy:

úgy kellett a tortát elhajítani, mint egy római diszkoszt.

Mivel az arcról lefolyó torta látványa önmagában is eléggé megalázó volt, így a célpontnak mindig olyan szereplőnek kellett lennie, aki valamilyen negatív figurát alakított. Édesanyák például sohasem kaptak tortát az arcukba.

A legnagyobb filmes tortacsaták

A filmes tortadobálás jó ideig nem veszített népszerűségéből. Ezért a filmkészítők gondoltak egy merészet, és úgy döntöttek, hogy ebből egy egész csatajelenetet készítenek, ahol már több torta is szerephez jut. Az első ilyen alkotás az 1916-os "Behind the Screen" című Charlie Chaplin film volt.

A staged pie-fight gets out of hand when Charlie Chaplin and Eric Campbell take aim in 'Behind The Screen' (1916)
by u/Quantum_Key in silentmoviegifs

A filmtörténet eddigi legnagyobb tortacsatáját Laurel és Hardy filmjében, Az évszázad csatájában mutatták be 1927-ben.

A film forgatása előtt a készítők hatalmas mennyiségben - állítólag mintegy 4.000 darabot - vásároltak pudingos, banános, áfonyás, cseresznyés, kókuszos, málnás és citromkrémes tortákat a Los Angeles Pie Company-tól.

A tortadobálós jelenetek ugyanakkor a meglehetősen borsos áruak közé tartoztak. Az 1965-ben bemutatott The Great Race (A nagy verseny) is a grandiózus tortadobálós jelenetéről vált ismertté.

Az ilyen, mindössze pár perces jelenetek költségvetése 200.000 dollár volt, beleértve a 18.000 dolláros cukrászati költséget is az ötnapos forgatás alatt.

A Keystone Studios - köszönhetően a tortadobálás adaptálásának a filmvászonra - sokáig jelentős szereplője maradt a filmiparnak, és olyan legendássá vált színészeket foglalkoztatott, mint a már említett Charlie Chaplin. De mire az 1920-as évek beköszöntöttek, az emberek belefáradtak a pudingos torta-műsorba. A nézők ugyanis egyre nagyobb igényeket támasztottak a vígjátékokkal kapcsolatban, márt nem volt elég az a sikerhez, hogy a szereplők tortákat nyomnak egymás arcába.

A Keystone egykori épülete ma már raktárként funkcionál, és a Brener-cukrászda sincs meg, a stúdió emléke azonban tovább él, ahogy egy emléktáblán is olvasható: "Itt születtek a mozgóképes vígjátékok."

Válogatás a legjobb tortadobálós jelenetekből:

Forrás: thevintagenews, atlasobscura, Youtube

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről