Bizonyos hidakat olyan nagy magasságban építettek meg, hogy például már enyhébb széllökés esetén is ijesztő lehet rajtuk az átkelés. Vajon irracionális ez a félelem? Nem feltétlenül. A hídon való sétálás ugyanis akár fóbia előidézője is lehet:
a gefirofóbia - a hidaktól való félelem, azaz hídfóbia - egy elfogadott pszichológiai diagnózis.
Dr. Michael R. Liebowitz, a New York Állami Pszichiátriai Intézet szorongásos viselkedési zavarok klinikájának alapítója a The New York Timesnak elmondta, hogy a hidaktól való túlzott félelem nagyon gyakori, ha nem is annyira ismert, mint például a repüléstől való félelem. Az ilyen betegségben szenvedőkben a hidakon való átkelés - akár autóval, akár gyalog - félelemérzést kelt. Ha csak elképzelik ezt a szituációt, máris szorongani, szédülni, izzadni kezdenek, és a szívük is rendkívül gyorsan kezd verni.
Ezek a betegek akár több kilométeres kerülőutat, és így több időt is hajlandók szánni az úticéljuk elérésére, csakhogy elkerüljék a hídon való átkelést. A pszichiáter szerint amíg a repüléstől való félelem - különösen a New York-i ikertornyok elleni támadások óta - már egy elfogadott jelenség, a gefirofóbiásokon továbbra is ott a stigma. Ez azonban nem egy önálló fóbia, hanem több keveréke. Valójában azok hajlamosabbak a hidaktól való félelemre, akik tériszonyosak, és akikből szorongást váltanak ki a szűk és zárt, vagy a hatalmas és nyílt terek. Bármi legyen is az ok, az ilyen fóbiák pánikszerű érzésekhez vezetnek.
Következő összeállításunkban olyan hidakat mutatunk be, amelyeket a gefirofóbiások alighanem igyekeznek messzire elkerülni:
A kereken egy mérföld (1609 méter) hosszú és 11,3 méter széles építmény a Nakaumi-tó fölött ível át, ámde szélsőségesen meredeken. Matsue és Sakaiminato városokat köti össze, a különleges kialakításra a hajóforgalom miatt volt szükség.
Egyik oldalán 5,1, a másikon 6,1 százalékos emelkedőt kell leküzdeniük a közlekedőknek, ami számszerűleg nem túl sok, vizuálisan azonban már szinte nyaktörően meredeknek tűnik a híd. Az építmény egy Daihatsu reklám révén lett először ismert, a Tanto nevezetű modellt népszerűsítették vele. Ez a világon a harmadik legnagyobb merev vázú híd.
A Rolling Bridge egy kinetikus szobor, és egyben egy egyedi típusú mozgó híd, amely 2004-ben készült el a londoni Paddington medencében található Grand Union fejlesztési projekt részeként. Nyolc, háromszög alakú szakaszból áll, amelyeken a járdaszinten csuklós, felül pedig kétrészes összekötőelemek vannak.
A 12 méter hosszú híd nyitott állapotában egy hagyományos acél- és fahídra hasonlít.
A híd visszahúzásához a hidraulikus dugattyúk működésbe lépnek, és a híd addig görbül fel, amíg a két vége találkozik. A híd felépítése 500.000 fontba került.
A Helix híd egy különleges formatervezésű gyalogoshíd Szingapúrban. Alakját a DNS kettős spirálja ihlette. A híd építésének koncepciója az volt, hogy összekapcsolja a térség látnivalóinak láncolatát,
köztük az ifjúsági művészeti parkot (a későbbi Ifjúsági Olimpiai Parkot) is, egyben új látnivaló is legyen. A tervezők eredetileg egy halászhálóhoz hasonló mintázatú hidat képzeltek el, amely Szingapúr halászfalu múltjára utalt volna. Végül a háló helyett egy kettős spirál mellett döntöttek, amely a DNS alakját szimbolizálja, ez pedig, ahogy mondják,
az életre és a folytonosságra, a megújulásra és a növekedésre utal.
A világon ez az első híd, ami ilyen kettős spirált formáz, de nem csak emiatt volt fontos ez a formai megoldás. Hanem azért is, mert így egy hagyományos hídénál kevesebb anyag felhasználásával is elkészíthető volt, a megoldással pedig jóval olcsóbb lett a kivitelezés: mindössze 68 millió szingapúri dollárba került. A 280 méter hosszú Helix híd Szingapúr leghosszabb gyalogos hídja. A városállam déli részén található, a Marina-öböl nyugati ága fölött. Speciális rozsdamentes acélból készült, amely amellett, hogy karbantartási költsége alacsonyan tartható, erős szerkezetet is biztosít: egyszerre mintegy 16.000 embert is elbír. A vízszint fölött 8,8 méterrel húzódik, így csónakok és egyéb kisebb vízi járművek átférnek alatta.
Cikkünk a következő oldalon folytatódik, kérjük lapozzon!