Újabb, különösen nyugtalanító kalóztámadás történt

kalóz, kalózkodás, Nigéria, 2021, Guineai-öböl hajó, kalóz
TO GO WITH AFP STORY by Chris Stein Photo taken on February 20, 2014 shows the British frigate HMS Portland (L) and the Ghanaian GNS Garinga from the French Navy ship "Commandant Birot" in the Gulf of Guinea, off Tema harbour near Accra. Grey, sleek, with cannon and an assortment of machine guns, the French navy's Commandant Birot is well-equipped to patrol Africa's most dangerous stretches of ocean. AFP PHOTO / CHRIS STEIN (Photo by Chris Stein / AFP)
Vágólapra másolva!
Kalózok foglaltak el egy olajszállító hajót a Guineai-öbölben április 10-én, derül ki a gCaptain cikkéből. A legutóbbi hasonló incidens óta egy hónap sem telt még el.
Vágólapra másolva!

Egy tengerhajózási információs központ adatai szerint a tanker elleni támadás még április 10-én történt, körülbelül 300 tengeri mérföldre, azaz nagyjából 560 kilométerre Elefáncsontpart fővárosától, Abidjantól dél-délnyugati irányban.

A nemzetközi kockázatértékeléssel és -kezeléssel foglalkozó EOS Risk szerint ez az incidens azért is aggasztó, mert a tengerterület, ahol lezajlott, a parrtól akkora távolságra van,

ami feltételezi egy nagyobb, támogató hajó vagy létesítmény jelenlétét a közelben.

A rajtaütéshez használt kalózcsónakok egy ilyen, a közelben várakozó hajótól indulhattak a célpont felé. Az EOS figyelmeztetése felidézi, hogy 2022 januárájában és novemberben már lezajlottak ilyen típusú támadások a térségben. Mindkét esetben ugyanazt a hajót támadták meg, az MT B. Ocean nevű olajszállítóból egy közeli kalóztankerbe töltötték át a rakományt a tengeri rablók.

Az EOS szerint ez a mostani támadás kiemeli azt a fontos körülményt, miszerint

a Guineai-öbölben a kalózok a parttól nagy távolságokra is képesek rajtaütéseket végrehajtani.

A csoport szerint a hajóknak és személyzetüknek a szokásosnál is óvatosabbnak kell lenniük, egyúttal szorgalmazzák a kalózkodás elleni erőfeszítések még szorosabb összeghangolását.

A Guineiai-öbölben legutóbb március 26-án történt kalóztámadás. Ahogy arról az Origo beszámolt, a libériai zászló alatt, 16 fős legénységgel közlekedő MT Monjasa Reformer nevű dán érdekeltségű tankerhajót öt fegyveres rohanta le a kongói Pointe-Noire kikötővárostól 260 kilométerre. A hajónak napokra nyoma veszett, azt később a francia haditengerészet találta meg. A legénység több tagját magukkal hurcolták a kalózok, ezzel emberrablást is elkövetve, a hajó rakománya ugyanakkor érintetlen volt.

A most megtámadott hajó sorsáról egyelőre nincsenek új információk. A TradeWinds információi szerint a tanker egy vegyianyag szállító jármű, a 107 méter hosszú, 2003-ban épült Success 9. A hajó egy szingapúri vállalat érdekeltségébe tartozik, melynek egyik ügyvezetője megerősítette, hogy a járművet minden bizonnyal eltérítették, és egyelőre nem tudnak a fedélzettel kapcsolatot létesíteni.

A tengeri kalózkodás eseteinek száma jelentősen visszaesett az elmúlt években, még a Guineai-öbölben is, mely a statisztikák szerint jelenleg a világ legveszélyesebb tengeri régiója. Az adatok szerint 2022-ben 19 kalóztámadásról érkezett onnan jelentés, míg a megelőző évben 35 esetet jelentettek.

Cikkünk kiemelt képén: brit, ghánai és francia haditengerészeti erők közös járőrözéséről készült felvétel a Guineai-öbölben (2014) / forrás: AFP PHOTO / CHRIS STEIN (Photo by Chris Stein / AFP