Megtiltották a hajóvonták találkozását, de senki nem tudta, hogy ez mit jelentett

Hajóvonta, uszály
Vágólapra másolva!
Tizenegy évnyi kihagyás után 2018 áprilisa óta ismét hallható az egyik közszolgáltati rádióban egy régről ismerős közlemény: "hajóvonták találkozása tilos!". Korábban a rádióhallgatás elmaradhatatlan, pontosabban megkerülhetetlen élménye volt a vízállásjelentések részeként elhangzó felhívás, de csak kevesen ismerték jelentését, mostanában pedig a fiatalabbak számára vélhetően még annyit sem mond, mint korábban. Mire vonatkozik ez a figyelmeztetés, mikor hangzik el, és miért került elő ismét néhány éve? Ezekre próbálunk válaszokat adni ebben az összefoglalóban. 
Vágólapra másolva!

2018 kora őszén aggasztóan alacsonyra csökkent Magyarország legforgalmasabb folyójának, a Dunának a vízállása, Budapestnél 71 éves alacsonyszint-rekord dőlt meg - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) annak az évnek októberében.

Az alacsony vízállás a hajózást, így természetesen a teherhajózást is erősen érinthetii.

A Duna magyarországi szakaszán több gázló sokáig nem érte el az ideális mélységet. Október közepén megdőlt a valaha mért, legkisebb vízszintként rögzített rekord Budapesten kívül Adonynál, Dunaújvárosban, Dunaföldváron, Pakson és Domboriban is. Ennek jelei valószínűleg már tavasszal is körvonalazódni látszottak, és ez is lehetett az oka, amiért 11 év kihagyás után, 2018. április 16-án 14 órakor a Kossuth rádióban a híradó után, az időjárás jelentés részeként

ismét elhangzott a hajóforgalomban részt vevőket érintő közlemény.

Ekkor ismét bekerült az éterbe a "hajóvonták találkozása tilos!" azelőtt régen hallott felhívása.

Vontatmány a Dunán Forrás: Shutterstock/Angel L

A régi időkben ugyanis a Petőfi rádióban az időjárás jelentés után (napi egyszer) felsorolták a magyar folyókra aktuálisan jellemző hidrológiai információkat, a végén pedig elhangzott a hajóforgalomban közlekedőket érintő figyelmeztetés is. Ez pedig általában a "hajóvonták találkozása tilos!" felhívást jelentette, ahogyan az egy idén márciusban elhangzott jelentésben hallható:

Hol és miért tilos találkozniuk?

A hajóvonták találkozását nem okvetlenül alacsony vizállás miatt tiltják, de az aktuális folyami vízszint közrejátszhat abban. Ugyanakkor nagyon fontos tényező az, hogy az adott vízállás a folyam melyik pontján, melyik szűkületnél mért érték, hiszen egy mederkanyar vagy egyéb folyóadottság önmagában befolyással lehet a biztonságos hajóforgalomra, különösen pedig alacsonyabb vízszintnél.

A kérdés megválaszolásához érdemes felidézni, hogy mit takar a hajóvonta kifejezés. A hajóvonta vontatóhajó és a mellékötött, vagy utána akasztott úszóegységek összességét jelöli. A hajóvonta kifejezés teher- illetve áruszállító folyami hajókra vonatkozik. Hajóvontáról beszélhetünk akkor is, amikor egy bajba jutott hajót vontatnak, de az is hajóvonta - illetve ez a gyakoribb -, amikor a nem önállóan közlekedő, meghajtás nélküli áruszállító uszályokat vontatóhajó mozgatja.

Egyes folyami szűköleteknél, alacsony folyami vízállásnál pedig komoly problémákat okozhatott, ha hajóvonták egymás mellett haladtak el, különösen, ha a vontatást mellékötött vontatóhajóval végezték.

Ha alacsony volt a vízállás, akkor a felfelé öblösödő torkolatoknál veszélyes lett volna egyszerre két vontának átkelni, ilyenkor hangzott el a tiltómondat, idézik fel. Ezen a ponton támaszkodjunk egy szakmai jellegű leírásra a probléma lényegéről: "Gázlókon és hajóútszűkületben kockázatos a találkozás, különösen egy nehezen irányítható hajóvontával, vagy tolt karavánnal (kisodródhatnak, de akár egymáshoz is verődhetnek az uszályok). Ezért, ha egy ilyen szakaszon két hajóegység közeledik egymással szemben, az egyik megáll (géppel tartja magát), és megvárja, míg a szembejövő áthalad a veszélyes szakaszon. Mindig a völgymeneti (tehát felülről jövő) hajónak van elsőbbsége, hiszen ő tud nehezebben manőverezni (hajóvontának eleve csak megfordulási lehetősége lenne), cserébe az alulról jövő könnyen megtartja magát áramlással szemben." - írja a Folyamhajó portál.

Uszályokat toló hajó a Dunán a budapesti szakaszon Forrás: Shutterstock/Martchan

Egyszerűbben fogalmazva tehát: folyamszűkület esetén tilos a hajóknak összetalálkozniuk, mivel nem férnének el egymás mellett, illetve

a kis helyen a nehéz irányíthatóság miatt könnyebben történhet baleset.

A vontatással történő szállítás egyébként annyit jelent, hogy a géphajó kötélen vontatja a motor nélküli, de kormányképességgel, és kormányos személyzettel ellátott uszályokat.

Az előfogatolás mint szakkifejezés pedig a hajóvonták, tolt kötelékek számára nyújtott segítséget jelenti.

Ekkor az alakzat élére egy további, jellemzően nagy géperejű vontatóhajót sorolnak be, amely segít az áthaladásban, irányban tartást a nehezebb folyószakaszokon.

A hajóvontákat érintő friss, néhány perc terjedelmű közszolgálati közlemény minden nap a Kossuth Rádió 14 órakor kezdődő hírolvasását követően hallható. A Kossuth rádió napi vízállásjelentése a hajóforgalomban részt vevők mellett hasznos információkkal szolgálhat a vízitúrázók, horgászok és az ártéri lakosok számára is Magyarország összes hajózható folyójára vonatkozóan.

Alább meghallgathatja a 2018. április 16-án 11 év után újra elhangzott vízállás-jelentést:

Forrás: hajozas.hu; etcetera.hu; folyamhajo.hu; kisalfold.hu

Cikkünk kiemelt képe illusztráció / forrás: Pixabay