Ezentúl emailen is beküldhetjük az egészségpénztári számlát - MNB Pénzügyi sarok

Egészségpénztár, ügyintézés,
Happy senior man and woman clients sign deal buy house take bank loan mortgage together. Excited elderly couple spouses put signature on document close health insurance agreement in office.
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi sarok rovatában ma a következő kérdésre keressük a választ a jegybank szakértőitől: „Ha nem tudok egészségpénztári kártyámmal helyben fizetni, akkor postán kell feladnom a számláimat. Ez időpazarlás, miért nincs egyszerűbb megoldás?" (K. Noel, Budapest). Válaszol Dr. Nádra Ildikó, az MNB felügyeleti szóvivő-helyettese.
Vágólapra másolva!

Egy jogszabálymódosítás révén márciustól az önkéntes egészség- és önsegélyező pénztári tagok emailben is beküldhetik pénztáruknak az általuk igénybe vett egészségpénztári szolgáltatásról szóló számlát, egyszerűsített számlát vagy bizonylatot.

Az egészségpénztár által elszámolható termékek, szolgáltatások elszámolásához mindössze három egyszerű lépés megtétele kell.

Elsőként ki kell töltenünk egy igénybejelentő nyomtatványt (ez minden pénztár honlapján elérhető) pdf formában és hiteles elektronikus aláírással kell ellátni. Az Ügyfélkapun létezik olyan funkció (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés), amely révén a dokumentumot személyre szólóan hitelesíthetjük.

Illusztráció Forrás: Shutterstock/Fizkes

Második lépésben a kapott szolgáltatói számlát pdf formátumban be kell szkennelnünk. Itt is van segítségünk: Androidos vagy IOS-es telefonunk számára már ingyenes szkennelő mobil applikációk is letölthetők (azok áruházaiból). Végül már csak be kell küldeni emailen pénztárunknak a két dokumentumot (egészség-pénztári számla és a kapcsolódó, hiteles e-aláírással ellátott igénybejelentő nyomtatvány) nevünkkel és a tagsági azonosítónkkal.

Az egészség- és önsegélyező pénztár – nevének megfelelően – egy intézményen belül nyújthat önsegélyező pénztári és egészségpénztári szolgáltatásokat.

Az önsegélyező pénztáraknak is széles szolgáltatási köre van. Az itt gyűjtött pénzünkből meghatározó életeseményeinkhez (például gyermek születése) egyszeri nagyobb összegű, vagy kisebb, de rendszeres kifizetés, azaz (ön)segély kérhető. A lakáshitel-törlesztéstől kezdve többek közt az otthont ért tűz- és viharkárok kijavíttatásán át akár az átmeneti munkanélküliség idejére a kiesett jövedelmet pótló járadék is igényelhető a saját magunk és/vagy a munkáltatónk által teljesített korábbi befizetésekből.

Az önsegélyező szolgáltatások igénybevétele eltér az egészségpénztáriaktól.

A legfontosabb különbség, hogy önsegélyező célra a legtöbb szolgáltatás esetében csak a már legalább 180 napja a pénztári számlánkon lévő pénz használható fel. Célszerű tehát a kifizetési igényeinket megelőzően legalább ennyivel korábban belépnünk az adott pénztárba és a juttatások fedezetéül szolgáló tagdíjat is be kell eddig fizetnünk (nekünk és/vagy a munkaadónknak). Ezután a mintegy féléves határidő után nyílik lehetőség a szolgáltatások igénybevételére. Figyeljünk továbbá arra is, hogy a kifizetési igény igazolására szolgáló iratokat (számlák, okiratok), azok kiállításától számítva 120 napon belül az igényléshez csatolva benyújtsuk az adott pénztárhoz!

Ha nem tudjuk biztosan, hogy aktuálisan mennyi pénz van a számlánkon, érdemes lekérdezni az egyenleget. Már több pénztár fejlesztett olyan mobilapplikációt, amelyek révén ez mindössze egy-két percet vesz igénybe. Ezen alkalmazásokban számos információt megtalálhatunk a számlánkról, és emellé még számos egyéb szolgáltatást is elérhetünk.

A legtöbb pénztári applikáció alkalmas ugyanis eddigi számlaforgalmunk lekérdezésére.

Megtekinthetjük ezekben a fedezetre váró tételeket, az adóvisszatérítéshez kapcsolódó összegeket (maximális adójóváírás igénybevételéhez szükséges befizetés összege). Továbbá befizethetünk az egyéni számlánkra is (azonnali vagy akár ütemezett módon is).

Előbbinél néhány perc alatt pénztárunkhoz ér a pénz, míg az ütemezett feltöltés esetén többféle időzítést is választhatunk. Utóbbinál mód van pl. meghatározott időközönkénti – pl. havi, félévenkénti, esetleg egy időpontban egy előre meghatározott összegű – vagy egyenlegfüggő befizetésre is. Ennél akkor teljesül a befizetés, ha pénztári egyenlegünk egy, az általunk beállított limit alá csökken.

Az applikációk segítségével egészségpénztári kártyánkat is aktiválhatjuk vagy szükség esetén le is tilthatjuk,

kereshetünk (akár térképes módon) pénztári szolgáltatókat, módosíthatjuk lejárt jelszavunkat, új kártyát igényelhetünk, illetve ellenőrizhetjük, hogy pénztárunk megfelelően tartja-e nyilván adatainkat (pl.: okirat-számot, kedvezményezetteinket).

Pénztárválasztás előtt tájékozódjunk, mert nem minden intézmény kínálja mindegyik szolgáltatást, illetve azok igénybevételi feltételei is eltérhetnek! Figyeljünk arra is, hogy az egészség- és önsegélyező pénztárak jellemzően a tagdíj 4-8 százalékát kitevő költséget vonnak le a működés finanszírozására (az éves befizetés összegétől függően), továbbá pár ezer forintos terhe lehet a be- és kilépésnek is.

szerző Dr. Nádra Ildikó, az MNB felügyeleti szóvivő-helyettese