Az elektromos járművek akkumulátoraihoz is használt lítium árfolyama az elmúlt hónapokban jelentősen csökkent – írja az Oilprice.com. Az elemzők szerint két folyamat áll a háttérben.
November óta a lítium-karbonát átlagára Kínában a tonnánkénti 84.500 dolláros árfolyamról 42.500 dollárra csökkent.
Ez hozzávetőleg 50 százalékos süllyedés, miközben korábban a lítium hatalmas emelkedést produkált.
Vivek Chidambaram, az Accenture tanácsadócég szakértője egy kettős folyamattal magyarázta az árcsökkenést. Egyrészt az elmúlt hónapokban lassult az elektromos járművek értékesítése, másrészt a globális lítiumkínálat emelkedésnek indult. Utóbbi azért fontos, mert korábban épp a szűkös kínálat okozta a nyersanyag lendületes drágulását. Az elemző úgy látja, hogy a lítium ára a következő években mérséklődni fog.
A tavalyi év második felében azért is lassulhatott az elektromos járművek eladása, mert Kína megszüntette az eladások ösztönzésére szolgáló támogatásokat. Kína egyébként az elektromos járművek legnagyobb piaca a világon.
Közben Matty Zhao, a Bank of America Securities ázsiai-csendes-óceáni nyersanyagelemzője elmondta, hogy a tavalyi lítiumhiány után idén a piac kínálati többletet mutathat.
Ebben az évben a banknál 38 százalékos lítiumkínálat-növekedésre számítanak.
Nemcsak a lítium ára csökkent azonban az elmúlt időszakban, a fontos ipari fémek körében. Az elektromos járművekhez szintén felhasznált kobalt ára ugyancsak több mint 50 százalékkal, a réz ára pedig 18 százalékkal zsugorodott.
A vásárlók számára ez a folyamat pozitív lehet, mivel ha az akkumulátorok költségei csökkennek, akkor az elektromos járművek is egyre megfizethetőbbé válhatnak.