Súlyos áruhiány az Egyesült Államokban

Los Angeles-i teher kikötőrő
TERMINAL ISLAND, CALIFORNIA - MARCH 06: A woman takes photos of the container ship Ever Legacy being offloaded after arriving from Taipei at the Port of Los Angeles, which is the nation's busiest container port, on March 6, 2020 in Terminal Island, California. The ports of Los Angeles and Long Beach are experiencing ongoing ship cancellations due to the coronavirus as around half of their cargo arrives from China. Mario Tama/Getty Images/AFP (Photo by MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Hiába javult valamelyest a helyzet a pandémia óta, továbbra is áruhiánytól szenvednek az amerikai vállalatok – derül ki a vg.hu összeállításából.
Vágólapra másolva!

A nemzetközi ellátási láncok felborulása

a világ legnagyobb gazdaságában is komoly problémákat okoz, az amerikai vállalatok akár hónapokat is várhatnak a szükséges alapanyagok, alkatrészek és eszközök megérkezésére

– írja a Reuters. A vállalkozásokat a világjárvány alatt végigkísérték az ellátási lánc problémái. Egy évvel ezelőtt, a válság csúcsán az amerikai gyártók az acéltól és az alumíniumtól kezdve a számítógépes chipeken át a műanyag öntőformákig mindenből hiányt szenvedtek.

Egy konténerhajó az USA legnagyobb teherkikötőjében, Los Angelesben. Súlyos ellátási zavarok vannak a világ legnagyobb gazdaságában, áruhiány léphet fel. Forrás: AFP/Getty Images/Mario Tama

Az elmúlt hónapokban sokat javult a helyzet. A járványhelyzet enyhülésével a nemzetközi kereskedelem újraindult, az amerikai kikötőben a feltorlódott, kirakodásra váró hajók száma lecsökkent, a szállítmányozási bevételek jelentősen megnőttek és számos árucikk könnyebben elérhetővé vált. Az Institute for Supply Management (ISM) legutóbbi havi mérése szerint 2009 óta most volt a legmagasabb azon válaszadók száma, akik szerint a szállítási idő gyorsabb volt, mint az előző hónapokban.

Az ellátási láncok azonban továbbra is messze vannak a normálistól. Az Association of Equipment Manufacturers (AEM) nemrég 179 vállalat körében végzett felmérést, amelyben 98 százalékuk beszerzési problémákról számolt be.

Ami még vészjóslóbb, és az ISM adataihoz képest meglepő is, hogy közel 60 százalékuk további romlásra számít a beszállítói láncok terén.

Egy másik mérőszám, a New York-i Fed globális ellátási problémákat jelző indexe (Global Supply Pressure Index) októberben és novemberben is megemelkedett, ismét veszélyzónát jelez.

Szintén aggodalomra ad okot Kína, ahol a világjárvány nagy részében a gyárak erősen akadozva tartották csak a lépést a feldolgozott termékek iránti globális kereslet hirtelen megugrásával. Most, hogy az ország feloldotta a koronavírus elleni korlátozásokat, majd gyakorlatilag azonnal elmerült az eddigi legnagyobb fertőzési hullámban, ismét problémákba ütközhet a külföldi rendelések teljesítése.