Különleges megoldással épül az új szlovák-magyar határhíd az Ipolyon - képek

Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Vágólapra másolva!
Jelenleg már a cölöpösszefogó gerendák megépítésénél tart az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti határhíd építése az Ipoly felett, a fejlesztés alapkövét 2022 márciusában helyezték el. A fejlesztés egyik érdekessége, hogy a csatlakozó magyar oldali utat árvízszint alatt kialakított útpályaszinttel építik meg, és árvíz idején víz alá kerül.
Vágólapra másolva!

A projekt az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és Ipolyvarbó önkormányzatának beruházásában. A hídépítést és a magyar oldali csatlakozó út építését a Hídépítő Zrt. végzi, a híd tervezése a FŐMTERV Zrt. nevéhez fűződik - emeli ki a Magyar Építők cikke.

A II. világháború előtti időkben 47 híd ívelt át az Ipolyon, azaz átlagosan négy kilométereként állt valamilyen hídszerkezet az Ipoly dunai torkolata és Ipolytarnóc között. A háborúban megsemmisült hidak többségét ideiglenesen helyreállították, de az 1950-es években újra elbontották őket.

Szlovákia és Magyarország bő 15 évvel ezelőtt megállapodást írt alá, hogy Európai Uniós támogatással újjáépítik a lerombolt hidakat.

Az első közúti híd Ráróspuszta és Rárós között, a második Pösténypuszta és Pető között valósult meg 2011-ben.

Azóta is sorra épülnek az újabb Ipoly-hidak. 2023-ig az Ipolydamásd-Chl'aba (Helemba) hídon kívül még öt átkelési pont létesül a két ország között, két Ipoly-híd, egy kerékpáros híd a Duna fölött, egy komp összeköttetés és létrejön egy útösszeköttetés is.

Tekintse meg a Magyar Építők felvételeinek felhasználásával készült galériánkat az Őrhalom és Ipolyvarbó között épülő Ipoly-hídról:

Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés
Ipoly-híd, híd, építkezés, építészet, szlovák, magyar, határhíd, útépítés

Építészeti nézőpontból az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti Ipoly-híd egy egyszerű kéttámaszú gerendahíd.

A szerkezet egy kéttámaszú, egynyílású, kétfőtartós gerendahíd acél főtartókkal, öszvér pályaszerkezettel, azaz az acél kereszttartókra egy vasbeton pályalemez kerül.

A vasbeton hídfők két sor cölöpön állnak és párhuzamos szárnyfalakkal rendelkeznek. A támaszköz 31,5 méter, az acélszerkezet teljes hossza 35 méter. A főtartók közötti távolság 8,90 méter, a tartómagasság pedig közel 2 méter.

A tervezett új Ipoly-híd a hozzávezető út Őrhalom belterületén a 22. számú másodrendű főút 31+079 szelvényétől a Varbói úton keresztül, a 78. számú Balassagyarmat – Ipolytarnóc vasútvonalat keresztezve az „öreg" Ipolyon új hídon keresztül az ártéren vezetett úton érhető el.

Az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti közúti kapcsolat különlegessége, hogy a mintegy 1 kilométer széles ártéren az ár levonulását egy hidakkal tarkított folytonos töltés helyett egy árvízszint alatt kialakított útpályaszinttel építik meg, amely árvíz idején víz alá kerül.

Az év nagy részében járható utat - az Ipoly áradásakor, amikor a folyó elönti a hullámteret - lezárják.

Ezzel ugyan az út használhatósága időben kis mértékben korlátozottá válik, de a forgalmi viszonyokat és a bekerülési költséget is figyelembe véve optimális megoldást nyújt. Egy hosszú, hidakkal és átereszekkel tűzdelt töltés helyett elegendő két, egynyílású híd létesítése: egy rövidebb, egynyílású új árok-híd a hullámtéren, egy pedig a főmederben, melyeket a terepszinten, tehát árvízszint alatt futó útpálya köt össze.