Súlyos acélhiány keseríti meg az autógyártók életét

Horizontal ILLUSTRATION FACTORY STEEL INDUSTRY
This photo taken on June 25, 2011 shows employees working beside a giant cauldron at a steel mill in Hefei, in eastern China's Anhui province. Growth in China's manufacturing activity fell to an 11-month low in June, preliminary HSBC data released on June 23 showed, as Beijing's efforts to cool the red-hot economy continued to bite. CHINA OUT AFP PHOTO (Photo by STR / AFP)
Vágólapra másolva!
Az energiahiány és a kohászati üzemek leállásai is hozzájárultak ahhoz, hogy az autógyártók világszerte küszködnek a termeléshez szükséges acélmennyiség beszerzésével. Közben viszont más nyersanyagból is hiány van az iparágban, ami tovább nehezíti a vállalatok működését.
Vágólapra másolva!

Miközben az autók iránti fogyasztói kereslet (különösen az Egyesült Államokban) továbbra is stabil, a gyártók egyre nehezebben tudják bebiztosítani a termeléshez szükséges nyersanyagmennyiséget. Az autóiparban ezért sokan próbálják most megtalálni az egyensúlyt a rendelkezésre álló készletek és a vásárlói kereslet között – írja az Oilprice.com.

Az acél jó példa erre, melynek esetében a kínai és az európai kohóleállások egyaránt hatással vannak az autók gyártásához használt acél előállítására.

Ha viszont nem lesz elegendő acél az autóiparban, akkor a szektor bővülése is komoly korlátokba ütközik.

Acélhiánytól szenved a globális autóipar Forrás: worldsteel / Javier Bernal Revert

Az acéliparban most meghatározó tendencia a Kínából származó termékek alternatíváinak keresése. A kínai gazdaság gyengélkedése ugyanis az elmúlt 3-4 hónapban folyamatosan nehéz helyzetet teremtett a globális acélpiacon. Európában pedig az energiahiány foghatja vissza a régiós acéltermelést.

Nem az acél azonban az egyetlen autóipari nyersanyag, amely jelenleg problémát okoz.

A csipgyártás tartósan nehézségekkel küzd, mivel továbbra is nehéz beszerezni az eszközökhöz szükséges összes nyersanyagot. Ilyen például az ón vagy a szilícium, melyek esetében nem csak a mennyiség, de a megfelelő minőség is kritikus fontosságú a gyártás során.

Mindeközben az autóipar épp felívelést produkál, legalábbis a keresleti oldalt tekintve.

Csak az Egyesült Királyságban az augusztusban zárult négy hónapos időszakban folyamatosan nőtt a kereslet, összesen 34 százalékkal a megelőző évhez képest.

Az elektromos autók iránt szintén jelentős a fogyasztói igény, azonban ezek esetében is egyre égetőbb a nyersanyaghiány a termelői oldalon. Itt elsősorban olyan fémek iránt kimagaslóan erős a kereslet, mint a lítium vagy a kobalt.