Négy év után újra engedélyezi az autóimportot Irán

irán gazdaság gyár
Cars move through the final paint inspection at Iranian car manufacturer Khodro Industrial Group in Tehran, Iran, 14 May 2016. The facility is licenced to manufacture Peugeot 206 cars at this location. Photo: ARNULF STOFFEL/dpa - NO WIRE SERVICE -
Vágólapra másolva!
Irán több mint négy év után újra engedélyezi az országba irányuló autóimportot. A lazítás azonban nem teljes körű, a „luxus" importját továbbra is korlátozzák.
Vágólapra másolva!

Több mint négy év után Irán újra engedélyezi a külföldi autók importját, vagyis várhatóan hónapokon belül megindulhat a járművek behozatala – írja az Al Jazeera.

A döntés a múlt héten született meg, amikor Ebrahim Raisi elnök jóváhagyta az import engedélyezésére vonatkozó törvényt, több mint négy hónappal azt követően, hogy a kormány megalkotta az új szabályozást.

Raisi elődje, Hassan Rouhani még 2018 júliusában tiltotta meg hivatalosan a teljesen összeszerelt külföldi autók importját.

Az akkori szabály azt viszont engedélyezte, hogy az autók alkatrészenként érkezzenek az országba.

A döntés reakció volt arra, hogy az Egyesült Államok néhány hónappal korábban egyoldalúan kilépett az Iránnal kötött, 2015-ös nukleáris megállapodásból. Ezt egy mindenre kiterjedő nemzetközi szankciós hullám követte, amely valutaválságot is okozott Iránban.

Négy év után újraindulhat az iráni autóimport Forrás: AFP/Str

Mivel pedig számos nyugati vállalat kivonult az iráni piacról, ezzel fontosabbá vált a kínai járműalkatrészek importja – ezek a termékek el is árasztották az iráni piacot.

Az iráni autópiac jelentős része azonban továbbra is a helyi autógyártók egy maroknyi csoportjának kezében van.

A legfőbb közülük az állami tulajdonban lévő Iran Khodro, amely bár alacsonyabb minőségű autókat gyárt,

de a valutaválság és az azt követő féktelen infláció miatt már ezek a járművek is egyre megfizethetetlenebbek az iráni lakosság számára.

Ebben a környezetben a vezetés arra számít, hogy megnyílhat az út a magasabb minőségű járművek importja előtt. Mivel azonban a washingtoni szankciók továbbra is szorongatják Irán devizabevételeit, és a megfizethetőség tartós probléma, az új szabályozás korlátozza a „luxus" importot.

Az iráni vezetés támogatná az alacsony jövedelmű autóvásárlókat Forrás: AFP/2016 Anadolu Agency/Fatemeh Bahrami

Ennek értelmében a jogszabály kimondja, hogy

az iráni központi bankon keresztül csak 1 milliárd eurót különítenek el importra, és minden behozott autó értékét 20 ezer euróban kell korlátozni.

A 10 ezer eurónál kevesebbet érő autók pedig elsőbbséget is élveznek, hogy ezzel támogassák az alacsonyabb jövedelmű átlagvásárlókat.

Ez a döntés automatikusan kizárja a világ vezető márkáinak számos népszerű modelljét, illetve az importálható mennyiséget is korlátozza.

Noha az új szabályozás elvileg ösztönözné a globális autóipari cégek beruházásait az országban, a nemzetközi szereplők valószínűleg óvatosak lesznek az iráni piaccal kapcsolatban. A vállalatok ugyanis ki lennének téve a másodlagos hatású amerikai szankcióknak. Következésképpen az iráni autópiac számára is fontos lépés lenne, ha sikerülne pontot tenni a 2021 áprilisa óta húzódó tárgyalások végére, és helyreállna az atomalku, aminek következtében a szankciók többségét feloldhatnák.