Egy óriási kísértetflotta után most újra hajókra vadászik az indonéz haditengerészet

Malacca Malaka-szoros
(FILES) This aerial file photo taken on March 23, 2008 shows a vessel (bottom) sailing past ships anchored along the coast of Singapore at the mouth of the Strait of Malacca. The Strait of Malacca, a narrow strip of sea between Indonesian Sumatra island and the Malay Peninsula is one of the most important shipping lanes in the world linking providing links between major Asian economies like India, China and Japan. The Strait of Malacca was included in a list published by WikiLeaks identifying key infrastructure sites around the world that the United States believes could pose a critical danger to its security if they come under terrorist attack. AFP PHOTO / FILES / ROSLAN RAHMAN / AFP PHOTO / AFP FILES / ROSLAN RAHMAN
Vágólapra másolva!
Összesen 15 napos börtönnel és közel 5,5 millió forintnak megfelelő bírsággal sújtották az indonéz hatóságok a Nord Joy nevű tankerhajó kapitányát, mivel a hajó májusban illegálisan horgonyzott az ország vizein. Az eset azonban korántsem rendhagyó, úgy tűnik, az engedély nélkül horgonyt vető tengerhajók egyre komolyabb problémát jelentenek ott.
Vágólapra másolva!

Nemrég megszületett az ítélet a tankerhajó ügyében, amelyet még májusban tartóztattak fel, mivel illegálisan horgonyzott Indonézia ország vizein. A hajó kapitánya 15 napos elzárást és 200 millió rúpia (közel 5,5 millió forint) büntetést kapott – írja a gCaptain az indonéz haditengerészet szerdai közlése alapján.

A Nord Joy nevű, panamai zászló alatt közlekedő olajszállítót május 30-án tartóztatták fel, miközben a világ legforgalmasabb hajózási útvonalától, a Szingapúri-szorostól keletre, indonéz vizeken horgonyzott.

Az ügy akkor kisebb port is felvert, mivel a Reutersnek úgy nyilatkoztak egyes források, hogy az indonéz haditengerészet emberei nem hivatalosan 375 ezer dollárt kértek a hajó szabadon bocsátásáért.

A Nord Joy tankerhajó

A haditengerészet tagadta, hogy bármilyen fizetséget kértek volna. Ezt erősítette meg, a Nord Joy-t üzemeltető Synergy Group is. A vállalat ugyancsak azt közölte, hogy nincs tudomása arról, hogy a hatósági személyek pénzt kértek volna.

Gyanús eljárások

A hajót végül szabadon engedték, miután egy bíróság július 7-én börtönbüntetést és pénzbírságot szabott ki Vivek Kumarra, a hajó kapitányára. Az amerikai hajóskapitányt 24 napig tartották fogva a hatóságok. A 183 méter hosszú és 350 ezer hordónyi üzemanyag szállítására alkalmas tankerhajó jelenleg Szingapúrtól nyugatra horgonyoz, útban a malajziai Tanjung Pelepas kikötő felé.

Tavaly egyébként a Reuters

egy tucat hasonló feltartóztatásról számolt be a Szingapúrtól keletre fekvő vizeken.

A beszámolók szerint ezekben az esetekben a hajótulajdonosok egyenként 300 ezer dollár körüli összegeket fizettek (nem hivatalosan) az indonéz hatóságoknak, hogy szabadon engedjék a hajókat. Az indonéz haditengerészet tagadta, hogy ilyen kifizetések történtek volna.

A Nord Joy tankerhajó

Akkor a beszámolók arról szóltak, hogy hatósági személyek azt követelték, hogy a hajót üzemeltetők fizessenek készpénzben vagy banki átutalással egy közvetítő félnek, akiről azt állították, hogy az indonéz haditengerészetet képviseli. A beszámolók ellenére a Reuters nem tudta egyértelműen megállapítani, hogy valóban történtek ilyen kifizetések, ahogy a végső kezdeményezettek személyazonosságát sem sikerült feltárni.

Kísértetflotta és kilőtt halászhajók

A térség azonban a fentieknél is nagyobb izgalmakra adott okot az elmúlt években. Mint arról az Origo is beszámolt korábban, 2018-ban például az indonéz halászati miniszter, Susi Pudjiastuti vasszigorral lépett fel az illegális halászok ellen, akik megkárosították Indonézia felségvizeit.

Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy általában felrobbantották és elsüllyesztették azokat a hajókat, amelyek legénységét illegális halászaton kapták.

Az indonéz haditengerészet, illetve a parti őrség elfogta járművekről leszállítják az azon dolgozókat, majd később a hullámsírba küldte a tengeri alkalmatosságokat.

Korábban, 2009-ben, pedig Malajzia vizein, a Malaka-szorosban (Szingapúr közelében)

bukkant fel minden idők legnagyobb kísértetflottája.

A többségében óriási teherszállítókból álló kísértetflottától sokáig féltek is a partok mentén élő halászok. Jó ideig azt sem tudta senki, miért és hogyan kerülhettek oda, majd végül megoldódott a rejtély. A történetről itt írtunk részletesen.

A térség tehát évről évre újabb izgalmakat szolgáltat a világnak, és a fentieket figyelembe véve úgy tűnik, a most elítélt hajóskapitány még olcsón megúszta az illegális horgonyzást. Mindazonáltal látni, hogy esete korántsem tekinthető egyedinek, a tengervizek biztonsága szempontjából pedig az illegálisan horgonyozó hajók mást jelentenek, mint a tilosban parkoló autók.

Cikkünk kiemelt képén a Szingapúri-(Malaka) szoros.