Félreverték a harangokat az elektromos autók miatt

Opening of the loading park of the Transparent Factory POLITICS POLICY COMPANY ELECTRICITY CAR ELECTRONICS VW e-auto ELECTRIC VEHICLE CLIMATE e-Golf
16 July 2020, Saxony, Dresden: A charging cable is inserted in the filler neck of a VW ID.3 during the expansion of a charging park for electric cars in front of the Transparent Volkswagen Manufactory. 36 public charging points in total are included in the charging park. Photo: Sebastian Kahnert/dpa-Zentralbild/dpa
Vágólapra másolva!
Miközben az elektromos autók világszerte egyre népszerűbbek, a bányák egyre nehezebben tudják kiszolgálni az iparág nyersanyagigényét. Ez pedig komoly gondokat okozhat a jövőben, mivel hiány alakulhat ki a gyártáshoz elengedhetetlenül szükséges fémekből.
Vágólapra másolva!

Az elektromos autók globális terjedése egyre nagyobb feszültséget okoz a fémek piacán. A bányák ugyanis egyre kevésbé tudják kiszolgálni a gyártók fémigényét. Ez pedig hosszú távon súlyos gondokat is okozhat – írja az Oilprice.com.

Az akkumulátorok gyártása során az egyik legfontosabb fémnek a kobalt számít.

Ez pedig már önmagában is probléma, tekintve, hogy a világ kobaltkínálatának jelentős részét a Kongói Demokratikus Köztársaság adja. Egy olyan állam, amely folyamatos politikai és gazdasági instabilitástól szenved.

A második helyen Oroszország áll, ahol épp a háború bénítja a kobaltkereskedelmet. Vagyis az akkumulátorgyártás egyre nagyobb nyomás alatt van.

Nem meglepő, hogy hatalmas verseny kezd kialakulni a kobaltért. A China Molybdenum nevű kínai bányaóriás például nemrég jelentette be, hogy 1,8 milliárd dollárt fordít bányászati projektekre a Kongói Demokratikus Köztársaságban.

Ha pedig ez megvalósul, akkor a kínai vállalat önmagában jelentős szereplővé válik a nemzetközi kobaltpiacon.

A kobalt mellett a lítium iránti növekvő kereslet is komoly gondokat okozhat. Itt azonban helyi nehézségek is mutatkoznak. Kalifornia állam például nemrég vetett ki új adót a lítiumra, ami igencsak megosztotta a szakembereket. Egyesek szerint az állam ezzel megnehezíti a helyi bányacégek helyzetét. Mások viszont úgy számolnak, hogy ha csökken a lítium importja, akkor a helyi bányászok kedvezőbb versenyhelyzetbe kerülhetnek – végső soron támogatva ezzel a regionális gazdaságot.

Az optimisták emellett azzal számolnak, hogy az új adó a rövidtávú nehézségek mellett csökkentheti a kiszolgáltatottságot a kínai lítium-beszállítóktól, vagyis akár vissza is foghatja a lítiumion-akkumulátárok gyártási költségeit.

A nagy autógyártók viszont egyelőre nincsenek könnyű helyzetben.

Például idén júniusban a General Motors bejelentette, hogy az elektromos autók felé történő elmozdulását támogatva 71 millió dollárt fordít egy új üzem építésére, Dél-Kaliforniában. Egyelőre viszont nagy kérdés, hogy a nyersanyagpiac változásai mennyiben fogják majd vissza ezeket a fejlesztéseket a közeljövőben.