Elvette a tengerészkedvet a koronavírus-járvány, és óriási baj lesz, ha nem jön vissza

Chinese And American Companies Sign Over 9 Billion Worth Of Deals As Trump Arrives In China For Visit GettyImageRank2 BOAT cargo ship shipping COMMERCE WATER Business Finance and Industry
NEW YORK, NY - NOVEMBER 08: A man fishes as a container ship filled cargo containers arrives into New York Harbor on November 8, 2017 in New York City. As President Donald Trump visits China for talks on trade and security, the Customs department has reported China's trade surplus with the U.S. fell to $26.62 billion in October from $28.08 billion in September. Spencer Platt/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Új veszély fenyegeti a globális szállítmányozást és ezzel az egész világgazdaságot. A koronavírus-járvány egyik elhúzódó hatásaként ugyanis a tengeri hajózási cégek egyre nehezebben tudják feltölteni a hajók legénységeit szakképzett dolgozókkal, miközben a globális árukereslet fokozódik. A vállalatokon ezért egyre nagyobb a nyomás, és az iparági szakértők szerint a következő években csak tovább súlyosbodhat a probléma.
Vágólapra másolva!

Tovább tombol a világszerte tapasztalt legénységválság, vagyis az a probléma, hogy nincs elégendő számú szakképzett dolgozó a hajókon. A válság a koronavírus-járvánnyal kezdődött, de a járvány enyhülése sem oldotta meg a globális gondot.

Mi több, egyes szakértők szerint akár a következő öt évben is tartós maradhat a krízis

– írja a gCaptain.

A legénység számának lassú növekedése pedig számos hajózási vállalatnak komoly dilemmát okoz. Vagy csökkentik a szolgáltatásaikat, vagy különböző innovációs megoldással igyekeznek pótolni a legénységet. A tartós hiány ugyanis nagyon súlyos gondokat okozhat a globális szállítmányozási láncokban.

A válság a járvány első napjaitól megnehezítette a szállítmányozást. A 6-9 hónapos szerződéssel rendelkező tengerészek ugyanis akár 18 hónapig is a fedélzeten rekedhettek, miközben a szárazföldön tartózkodó váltás tagjai nem tudtak hajókra szállni.

Az elmúlt évek tehát óriási nyomást helyeztek a legénységekre, eközben pedig a vállalatok igyekeznek még keményebben dolgozni, hogy ki tudják elégíteni a megnövekedett keresletet.

Emellett az iparág képzési és engedélyeztetési rendszere is akadozott vagy teljesen leállt a járvány miatt. Vagyis a szakmát elhagyó tengerészek mellett az is probléma, hogy nincs elég újonc, illetve sokan nem tudták megújítani az engedélyeiket.

Mindeközben viszont a tengerészek iránti kereslet egyre nő. Egy 2021-es jelentés szerint az általános helyzet tovább fog romlani, ugyanis a globális hajóflotta a következő öt évben 6,4 százalékkal nőhet, vagyis egyre több szerződéses munkavállalóra lenne szükség azokon. Ezzel párhuzamosan a tisztek iránti kereslet az elmúlt időszakban 24,1 százalékkal nőtt, lényegében a kínálat bővülése nélkül.

Ez jelenleg mintegy 16.500 tiszt hiányát jelenti az iparágban.

Egyre nagyobb gondot jelent a globális tengerészhiány Forrás: AFP/Nicolas Economou

A szükséges legénység toborzását mindemellett más akadályok is nehezítik. Szingapúrban például a vállalatok csak szingapúri állampolgárokat alkalmazhatnak a hajókon, miközben a cégek versenyeznek a szárazföldi munkaadókkal is.

Ráadásul a magas bérek önmagukban már nem is kellően vonzók a tengerészek számára.

Az elmúlt időszak arra világított rá, hogy a legénység biztonsága mellett a jólétük legalább annyira fontos szempont.

Vagyis a cégeknek ez utóbbi tényezőre is nagy figyelmet kell fordítaniuk a jövőben.

A kihívás tehát jelentős, és alapvető világgazdasági hatással járhat, ha az iparág nem lesz képes megoldani a legénységválságot. Egyes beszállítói láncok ugyanis helyreállíthatatlan károkat szenvedhetnek, a hajózási szállítmányozási szektor versenyképessége és piaci szerepe pedig erősen megroppanhat.