Durva vádakkal támadnak egy világszerte ismert divatóriást

Shein
France, Nostang (Bretagne), 01-06-2021. Online shopping for maternity clothes, via the website shein. The closure of the non-essential departments at this time made this online purchase necessary. Intimate series on the photographer s own pregnancy. Photography by Maud Dupuy / Hans Lucas. France, Nostang (Bretagne), 01-06-2021. Achats de vetements de grossesse en ligne, via le site shein. La fermeture des rayons non essentiels a cette periode a rendu necessaire cet achat en ligne. Serie intimiste sur la propre grossesse de la photographe. Photographie de Maud Dupuy / Hans Lucas. (Photo by Maud Dupuy / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Vágólapra másolva!
A Zara divatmárka terveinek és dizájnjának másolásával vádolták meg a Shein nevű kínai fast fashion, azaz gyors divatcéget, amellyel szemben nem ez az első durva kritika, írja a The Guardian.
Vágólapra másolva!

Az influenszerek már tucatnyi fotót posztoltak a közösségi média felületein, amelyeken gyakorlatilag azonos ruhadarabok láthatók a két divatcégtől.

A bal oldali fotón a Zara rózsaszín szatén ruhamodellje, jobb oldalon pedig a Shein cég terméke látható:

A Shein csupán másfél évtizede került be a köztudatba, a cégnek eredetileg szinte semmi köze nem volt a divathoz, ugyanis

egy keresőoptimalizálással foglalkozó kínai marketingszakember alapította 2008-ban.

Termékeit a kuangcsoui ruházati nagybani piacról szerzi be, a ruhadarabok tervezésében vagy gyártásában sem vesz részt. Népszerűségét annak köszönheti, hogy

elképesztően olcsón értékesíti termékeit, amelyekhez akár 1 héten belül hozzájuthat a vásárló.

Eleinte csak női ruhákat forgalmazott, de azóta bővítette termékpalettáját és már kozmetikumokat, cipőket, pénztárcákat és ékszereket is árusít. 2012-ben a cég a bevételének növelése érdekében elkezdte használni a közösségi média marketinget:

divatbloggerekkel és influenszerekkel együttműködve ajándéktárgyakat és reklámtárgyakat hirdetett a Facebookon, az Instagramon és a Pinteresten is.

2016-ban pedig elkezdte saját ellátási-lánc rendszerének fejlesztését, nemsokára már 800 tervezőből álló csapat dolgozott a Shein termékeken.

2021 novemberére a Shein egy 15 milliárd dolláros értékű cégből 30 milliárd dollárosra nőtt.

2020 világjárványa alatt állítólag 10 milliárd dolláros bevételt ért el, ami a hetedik egymást követő év volt, amikor a cég forgalma több mint 100 százalékkal nőtt. 2020 októberében a Shein volt a világ legnagyobb, kizárólag online működő divatcége.

A Shein francia honlapja Forrás: Hans Lucas via AFP/Riccardo Milani / Hans Lucas/Riccardo Milani

Elképesztő sikerének titka, hogy algoritmus-alapú megoldással kutatja fel a potenciális vásárlói célcsoport trendbeli, és divatstílusbeli ízlését, konkrétan azt, hogy mikre keresnek rá a közösségi média felületein és a keresőmotorok oldalain.

A Bloomberg Businessweek azt állítja a kínai divatcégről, hogy jelentősen profitált a Kína és az Egyesült Államok között kitört kereskedelmi háborúból.

A Levi Strauss & Co. és a Dr. Martens csizmákról ismertté vált AirWair International Ltd. is megvádolta azzal, hogy másolja a termékeit.

Az Instagramon nemrég feltöltöttek egy "Dupe AllyLikes" feliratú posztot, amely képekkel bizonyította, hogy a Shein cég lemásolja a Zara ruháit és azokat sokkal olcsóbban - gyakran féláron - értékesíti.

Alex Crumbie az Ethical Consumer kampánycsoport képviselője szerint

a híres és közkedvelt márkák másolása lett a szupergyors divatcégek sikerének kulcsa.

"A Sheinről nem sok információ áll rendelkezésre" - mondta Crumbie. "Biztosan vannak ellátási láncaik szerte a világon, ahol alacsonyan tudják tartani a költségeket, de hogy hol, azt nem tudjuk."

Shein termékek Forrás: Hans Lucas via AFP/Maud Dupuy / Hans Lucas/Maud Dupuy

Ha valóban másolásról van szó, megúszhatja-e a Shein? Könnyen lehet. "Tegyük fel, hogy a Shein valóban ellopott egy Zara-ötletet" - magyarázta Mike Flanagan, a Clothesource tanácsadó cég vezérigazgatója. "Mire a Zara észreveszi és beperli a céget, akár több év is eltelhet, és ennyi idő alatt a divat is változik, a bizonyítás pedig az idő múlásával egyre nehezebbé válik."

A Shein tagadja a vádakat, szóvivője így nyilatkozott: "A Shein beszállítóinak meg kell felelniük a vállalat magatartási kódexének, és igazolniuk kell, hogy termékeik nem sértik harmadik fél szellemi tulajdonát".